Kommentar: Muligheten for kommunen til å profilere seg som ski, sykkel og vandringsbygda sitter noe langt inne. Mener vi at dette er våre bærende profilprodukt, så burde kommunestyret se sitt snitt til å bygge opp under Masterplanen og de ambisjonene som ligger der. Profilproduktene som skal lede an, bør også gjenspeiles i sentrum av oss som bor her. Vi har arrangement som SykkelEner`n, StisykkelCampen, SkiEner`n og andre arrangement der vi ønsker folkevrimmel og møteplasser. Dersom myke trafikanter ikke sidestilles med bilister, sier det noe om oss og vår holdning. Vi kommer i fare for å dobbeltkommunisere og underminere vår egen destinasjonsutvikling.
Protokollen fra møtet er ikke klar ennå, så vedtaket er ikke med i innlegget.
Interpellasjonene er gjengitt her:
I enkelte europeiske storbyer foregår nærmere 30% av alle persontrafikk til fots eller sykkel. For Oslo er tallet 5%. En kan tenke at det syldes kaldere klima og brattere terreng. Men Trondheim er faktisk oppe i 9% -nesten det dobbelte, enda det er både kaldere og brattere enn Oslo.
Men hva har dette med Oppdal å gjøre? Oppdal er på størrelse med Vestfold fylke; lange avstander med spredt befolkning, håpløst for syklende og gående? Vel, av knappe 7000 innbyggere i kommunen bor over 4000 på tettstedet Oppdal, eller i sentrum om du vil. Disse bor i et kompakt sentrum med kjempekorte avstander sammenliknet med de store byene. De fleste som bor i sentrum arbeider også der. Noe som betyr at de har både service- og handlestilbud og arbeidsplass innenfor maks et par kilometers reiseveg.
Med systematisk og god tilrettelegging for syklende, gående og rullestolbrukere i sentrumsområdene, vil vi det å ta beina eller sykkelen fatt framstå som et effektivt og attraktivt alternativ for mange. Å sykle og gå gir deg bedre helse og er miljøvennlig. For barn og unge er det den eneste måten de kan komme seg rundt på egen hånd på.
Mange vil selvfølgelig fremdeles være avhengige av å bruke bil, de som bor i kretsene, hytteoppdalinger, når de som bor i sentrum skal gjøre større innkjøp. Oppdal Venstre vil fortsatt ha et sentrum som er enkelt og greit å bruke bil i, men det må ikke være mangel på tilrettelegging som hindrer folk i å gå og sykle.
Å sykle og gå gir deg bedre helse og er miljøvennlig
Forslag til vedtak:
Det settes ned et utvalg bestående av politikere, samt representant for administrasjonen og sekretær. Utvalget skal se på følgende:
1. Hvor ferdes de som bor i eller i nærheten av sentrum? Hvilke grep kan gjøres for at det skal bli mer effektivt å ferdes til fots eller med sykkel mellom de forskjellige boligområdene, skole-og fritidsaktivteter og i sentrumskjernen
2. Hvordan kan Oppdal kommune innføre rekkefølgebestemmelser, slik at framkommelighet for gående og syklende ivaretas helt fra begynnelsen i reguleringsplanarbeid, og at dette opparbeides først når planene skal settes ut i live?
Utvalget bør ha fokus på at korteste vei skal være åpen for syklende, gående og rullestolbrukere. Det bør være vinterbrøyta infrastruktur som sikrer framkommelighet for barnevogner, sykler med og uten vogn, rullestoler og fotgjengere. Alle offentlige bygg bør ha sykkelparkering med faste installasjoner som lar folk låse syklene forsvarlig (ikke minst nå når transportsykler og el-sykler er i voldsom vekst).
Fra Venstre v/Trygve Sande