Melby er gruppeleder for Venstres bystyregruppe og nestleder i samferdsels- og miljøkomiteen. Hun forteller at Venstre gjerne bidrar til målet om å gjøre flere områder i Oslo bilfrie, men savner konkrete ideer fra byrådet om hva slags byliv som skal skapes i de bilfrie områdene. -Å fjerne biler fra gatene gir ikke automatisk mer byliv. Tvert i mot kan en gate fremstå som mer død dersom den ikke tilrettelegges godt nok for fotgjengere og syklister og ikke gjøres attraktiv nok for folk som ønsker å bruke byen, sier Melby.
Hun mener gateopprustning må være en del av planen for gjennomføring av bilfritt sentrum. -Vi må ruste opp de bilfrie gatene og gjøre dem om til attraktive byrom folk ønsker å oppholde seg i og gå i, sier hun, og viser til blant annet Torggata som et suksessfullt prosjekt. -Nå bør man se på flere gater, blant annet gater i forlengelsen av Torggata, som Markveien og Kirkegata, for å se på muligheten for å gjøre tilsvarende tiltak der, sier hun.
Hun presenterer flere tiltak som vil sørge for levende gater uten biltrafikk. Blant annet mener hun søndagsåpent i bilfrie gater bør vurderes for å sørge for at gatene fremstår som attraktive for folk. -Stortinget har Venstre foreslått å gi kommunene større frihet til å definere områder som kan holde søndagsåpent, og i Oslo mener jeg denne muligheten bør gis til de nye, bilfrie sentrumsområdene, sier hun. -På den måten kan vi få mer liv i byen, samtidig som vi støtter opp under den handelen som gjøres med miljøvennlige transportformer.
Venstre tar sikte på å arrangere et åpent møte om dette tidlig i januar, og at vi ønsker å ha dialog med ulike parter og få innspill fra folk om hvordan dette best kan gjennomføres.