En mer kunnskapsrik og sterkere sjømatnæring

Pål Farstad
- Jeg har mer tro på positive tiltak i form av gulrøtter for folk og matbransjen som når vi fjernet moms på mat som gis bort, understreker Farstad., Foto: Venstre

Regjeringen har i dag lagt frem stortingsmeldingen “En konkurransekraftig sjømatindustri”. – Meldingen skal gjennom en grundig prosess i Stortinget de nærmeste månedene. Dette blir et viktig arbeid for Venstre, ikke minst fordi marin sektor blir en av bærebjelkene for norske kystsamfunn, norsk økonomi og vår framtidige velferd, sier Venstres næringspolitiske talsmann Pål Farstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

– Venstre ønsker økt satsning på forskning og utvikling innen sjømatnæringen, en bedre modell for leveringsplikt og økt global markedsadgang for norske sjømatprodukter, fortsetter han.

Økt satsning på forskning

– Vi er opptatt av at den marine forskningsinnsatsen, i hele landet, gis høyere prioritet enn i dag, slik at vi får en enda mer kunnskapsbasert næring som utnytter alle de fornybare resurser i havet. Vi må få til å utnytte hele fisken og dra ut hele verdiskapingen på hvert kilo fisk. Sjømatnæringen er en av fremtidens viktigste næringer for norsk velferd og verdiskaping, og må ha gode rammevilkår for videre vekst, sier Farstad.

– Nå er det på tide å utvikle en sjømatpolitikk som sikrer en konkurransedyktig og allsidig sjømatnæring. Venstre ser frem til behandlingen av Sjømatindustrimeldingen. Det er mange detaljer som blir viktige, og vi vil derfor legge opp til en skikkelig og grundig prosess i komiteen, sier Farstad.

Fiske på Røst (FOTO: (CC) Redningsselskapet / Flickr.com)

– Jeg har notert meg at regjeringen legger opp til endringer i fiskesalgslagsloven, men her ønsker vi fra Venstre sin side ikke noe grunnleggende endringer. Når det gjelder leveringsplikten er Venstre glade for at regjeringen nå vil se på denne, og jeg ser frem til en grundig gjennomgang i behandlingen på Stortinget, sier Farstad

Økt global markedsadgang

Dersom de store fornybare ressurser utnyttes optimalt, er det potensial i sjømatnæringen for en verdiskapning som kan være større og mer varig enn oljeinntektene. For Venstre er det viktig at sjømatnæringen får bedre adgang på det globale markedet enn i dag.

-Det er en forutsetning at Norge gjennom en aktiv handelspolitikk får redusert handelshindringer, og at Norge får fri markedsadgang for sjømat til EU og de øvrige viktigste markedene på globalt plan. Norge har i dag ikke frihandel med noen av de viktigste sjømatmarkedene. En slik friere markedsadgang vil være essensielt for økt verdiskaping i hele verdikjeden for sjømat, avslutter Farstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**