Offentlig skole med kvalitet supplert av private tilbydere på Lørenskog. "Foto: Stock photo © shironosov", "Foto: Stock photo © shironosov"

Det er fra rådmannens side varslet om tøffere økonomiske tider i Tinn kommune, noe som Tinn Venstre, også (u?)kjent som partiet uten folkevalgte, tok hensyn til når vi utarbeidet programmet vårt.

I programmet foreslo vi utredning av en ny skolestruktur, noe som i følge rådmannen vil kunne spare kommunen for 23,5 millioner kroner de neste fire årene. Man må spørre seg om man vil bevare Miland og Hovin skole hvis resultatet er at skolebarna i Tinn samlet sett får et dårlige tilbud?

Man har allerede registrert klager over dårlig internett i skolen, noe som er betenkelig når elvene skal ta i bruk digitale verktøy, slik som iPadene som 5. og 8. trinn i Tinn får hvert år, og prosentandelen av kvalifiserte lærere varierer fra år til år, selv om skolene i år virker å være godt besatt, noe som er gledelig. Og vil ikke en sammenslåing også være med på å sikre bedre lærertetthet for flertallet av elevene i Tinn, og ikke bare for elevene ved de to nevnte skolene? Man bør vel prioritere tilbudet til elevene i form av kvalifiserte lærere og gode verktøy enn antall skolebygg?

I vårt program foreslo vi også å kutte i administrasjonskostnadene med 24 millioner kroner i neste periode, noe som fortsatt ville betydd at Tinn ville hatt en dyrere administrasjon enn sammenlignbare kommuner i landet.

Begge disse forslagene vil medføre stillingskutt, noe som kan være tungt å svelge for de som fikk kaffen i halsen over våre programforslag.

Så da gjenstår det å se hva de folkevalgte velger å prioritere. Vil man feige ut og la innbyggerne betale mer av kaken i form av dyrere tjenester, eller vil man ta de tøffe men bærekraftige kuttene? En ting synes iallfall sikkert, Tinn kommune og dets innbyggere har ikke råd til eller interesse av å la seg styre av en Særinteresseorganisasjon for Vern av offentlige stillinger de neste fire årene.

Med liberal hilsen,
Marius Netten Skeie