Bekymret for lang ventetid på bolig for psykisk utviklingshemmede

Jon Gunnes
Jon Gunnes, Foto: Cathrine Dillner Hagen
I formannskapsmøtet 10. november uttrykte Venstres kommunalråd Jon Gunnes bekymring for de lange ventetidene på å få bolig etter at vedtak er fattet.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Saken var oppe til behandling etter vedtak i bystyret om at bystyret ønsket at formannskapet skal orienteres om køen i forkant av den årlige budsjettbehandlingen. Bystyret har tidligere vedtatt at ventetiden ikke skal overstige seks måneder, men etter at bystyret fikk en orientering om saken i fjor der rådmannen ba om to års ventetid, ble vedtaket endret til ni måneder. Det er også lagt opp til ni måneders ventetid i rådmannens forslag til budsjett for 2016.

I kommunen er det 31 personer som står på venteliste for bofellesskap. 12 av disse har stått på venteliste siden februar 2012. Enkelte av disse har stått på venteliste i over fire år. Gjennomsnittlig ventetid er 2 år og 10 måneder.

– Det er skuffende at kommunen ikke har klart målsettingen om å tilby bolig innen ni måneder etter vedtak om bolig. Vi må ha en løsning for bostedsløse utviklingshemmede. Nå bryter vi våre egne politiske målsettinger, uttrykte Gunnes i møtet.

Venstre kommer til å følge denne saken videre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**