Lærerik og spennende hospitering på Stortinget

Hanne Moe Reitan i Stortingssalen., Foto: Privat

Hanne Moe Reitan fra Trondheim Venstre var i perioden 5.-23. oktober hospitant på Stortinget. Der hadde hun tre spennende, lærerike og fine uker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Hanne Moe Reitan
Hanne Moe Reitan på Trine Skei Grandes kontor.

Under hospiteringen har hun deltatt på mye forskjellig. Om morgenene var hun med på morgenmøter sammen med representantene, kommunikasjonsgruppa og rådgiverne. Der diskuterte de saker i nyhetene, og diverse annet som skjer i løpet av en hverdag på Stortinget. Hun fikk også være med på spontan spørretime, høringer og likestillingsmeldingen. Hun fikk også lære om hvordan Venstres hovedorganisasjon og kommunikasjonsgruppa jobber.

– De jobber lange dager og er hele tiden ”på” det som rører seg i nyhetsbildet, forteller Hanne.

Hanne Moe Reitan og Terje Breivik
Hanne Moe Reitan ble godt kjent med representantene på Stortinget. Her sammen med Terje Breivik mens hun jobbet med statsbudsjettet.

Selve høydepunktet var å få være med når statsbudsjettet ble lagt fram. I forbindelse med statsbudsjettet fikk Hanne være med på høringer der frivillige organisasjoner og fagorganisasjoner fikk komme med innspill.

Før Hanne dro hadde hun høye forventninger til kompetansen til stortingsgruppa, og hun synes det ble innfridd og vel så det.

Hva har du lært under hospiteringen?
– Generelt har jeg lært om hvordan de ulike prosessene er omkring stortingsmeldinger, representantforslag, spontan spørretime, skriftlig spørsmål til statsråd, interpellasjoner og høringer med mer, forteller Hanne.

Hanne Moe Reitan
Hanne Moe Reitan foran Stortinget.

Hun har også lært hvem som er representant og rådgiver i de ulike komiteene på Stortinget (Venstre er representert i ti av de tolv komiteene), og lært om prosessen fram til vårt alternative budsjett er klart.

– Det å være på ”bakrommet” og se hvordan gruppa jobbet, og å få delta selv, var mer spennende enn å høre på talene i salen, innrømmer Hanne.

– Under oppholdet har jeg blitt kjent med representantene og rådgivere, og fått innsikt i hvordan de jobber og tenker til daglig, sier Hanne. Hun beskriver dem som vennlige, inkluderende og rause.

Hanne synes hun har hatt en flott tid på Stortinget, og har blitt inspirert til å jobbe videre med politikk i Trondheim. Hun anbefaler alle som er nysgjerrig om å søke neste gang stillingene lyses ut.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**