Konflikten skyldes at Ruter hvert år overfører betydelige midler til NSB som følge av at det er et felles billettsystem for tog, buss, trikk og t-bane på østlandsområdet. Billettprisene til Ruter er i utgangspunktet lavere enn NSBs billettpriser, og prisdifferansen kompenseres med overføringer fra Ruters driftsbudsjett til NSB. Dette betyr at hver passasjer Ruter frakter til en togstasjon koster dem penger, sammenlignet med om passasjerene for eksempel tok bussen helt dit de skal.
– Her må statsråden rydde opp raskt, så ikke denne konflikten går utover passasjerene, sier Venstres transportpolitiske talsmann og stortingsrepresentant fra Akershus, Abid Q. Raja. Han har i dag levert et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om saken.
– Statsråden må ta ansvar og sørge for at Ruter og NSB kommer frem til en løsning som fungerer for begge parter. Da må NSB, som er statsrådens ansvar, være villig til å jenke seg. Det kan ikke være sånn at Ruter taper penger på å frakte passasjerer til togstasjonene, når det er nettopp sammenhengen mellom de ulike transporttilbudene som gjør kollektiv til et attraktivt valg for mange passasjerer, sier Raja. Han får støtte fra Venstres stortingsrepresentant fra Oslo, Ola Elvestuen.
– At det er forskjell på prisen mellom NSB og Ruter skal selvfølgelig ikke gå utover passasjerene. Løsningen som har vært brukt til nå, hvor Ruter betaler NSB prismellomlegget for alle passasjerer som reiser med toget, fungerer dårligere jo flere som velger kollektivt. Vi vil selvfølgelig at flest mulig skal velge kollektivt, da må vi også ha et samarbeid mellom aktørene som bygger oppunder det målet, sier Elvestuen. De to stortingsrepresentantene viser til Venstres alternative budsjettforslag for 2016, hvor det er satt av penger som vil bidra til å løse dette problemet.
– Vi foreslår å sette ned månedskortprisen til NSB med 20%. Det vil gjøre differansen mellom NSB og Ruters pris lavere, og dermed redusere behovet for overføringer mellom selskapene. I tillegg foreslår vi å styrke belønningsordningen for kollektiv i byene og driftsbudsjettet til jernbanen. Det er nødvendig å få nok penger inn i disse systemene, så de kan bruke mest mulig på passasjerene og minst mulig på kompliserte avtaler seg i mellom, sier Raja. Han forventer en rask løsning fra samferdselsministeren.
– Det er klart dette haster. Ruter sier at avtalen står i fare for å falle sammen fra nyttår. Det kan vi ikke akseptere. Det ville blitt en elendig start på det nye året for alle som reiser kollektivt i Oslo og Akershus, og jeg forutsetter at Solvik-Olsen snarest setter seg ned med Ruter og NSB for å løse opp i denne floken, avslutter Raja.