Sola skal ta imot flere flyktninger

Foto: www.fn.no

Både Stian Lie hagen og Anja Berggård Endresen fremmet i utvalgsmøtene denne uken felles forslag om at Sola skulle ta imot flere flyktninger enn tidligere vedtatt. Integrerings- og mangfoldsdirektoratet hadde anmodet Sola om å ta imot 50 flyktninger i 2016, og fellesforslaget fra Venstre, Høyre og Krf om å øke antallet til femti flyktninger ble vedtatt.

I en tid der Europa opplever sine verste flyktningekrise siden andre verdenskrig, er det viktig at også vi lengst i nord, strekker ut hjelpende hender for å avlaste både nabolandene til Syria, men også landene lenger sør i Europa. Det er ikke mulig å hjelpe alle flyktningene som per idag befinner seg i Syrias naboland. Disse landene har verken plass, ressurser eller mottaksapparat til å kunne håndtere den stadige strømmen av flyktninger, sa Anja Berggård Endresen, på kveldens møte i Utvalg for oppvekst og kultur.

“Vi står ovenfor en av de største humanitære krisene i vår tid. Mange millioner er på flukt, og dette er et ansvar som må deles for de som har mulighet til å ta i mot flyktninger. Sola som en av Norges rikeste kommuner bør kunne finne rom til å ta i mot sin andel av flyktninger”, sa Stian Lie Hagen, da han debuterte som folkevalgt for Venstre i gårsdagens møte i Utvalg for levekår.

Flyktningsituasjonen-i-verden_span8

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**