Leserinnlegg: Bilfri midtby – debatten er god!

Jon Gunnes
Foto: Cathrine Dillner Hagen

I Adresseavisen 05.11.2015 svarer Jon Gunnes på et leserinnlegg fra Børge Beisvåg i Næringsforeningen i Trondheimsregionen om den pågående diskusjonen om bilfri midtby.

Bilfri midtby – debatten er god!

Børge Beisvåg i Næringsforeningen i Trondheimregionen skriver i Adressa den 30.oktober at jeg tar fullstendig feil når jeg beskriver Næringsforeningen (NiT) som en god lobbyist på bilens vegne. Jeg mener NiT gjør en kjempejobb som en sterk interesseorganisasjon på mange områder. De er flinke med påvirkning på næringsareal, strategisk næringsplan og de har blitt veldig tilhenger av Miljøpakken. Men når det gjelder bilbruk i Midtbyen så ser jeg ingen nytenkning. Et bilfritt Torv satt langt inne, gjennomgående kollektivfelt med en raskere buss satt langt inne og fortsatt ønsker NiT flere parkeringsplasser i Midtbyen slik at bilen opptar mer areal og lager lange køer. Det er NiT som ønsker 5 timers parkering i Midtbyen. Det har medført at mange arbeidsreiser foregår med bil. I alle andre byer i Norge er det 2 og 3 timers makstidsparkering som er mye mer tilpasset de handelsreisende. NiT ønsker å åpne Gamle Bybro for biltrafikk selv om Bakklandet er den plassen hvor flest sykler og går. Det har blitt et fantastisk folkeliv på Bakklandet. Dette folkelivet vil Venstre også ha i Midtbyen.

Olav Tryggvasons gate er bestemt som miljøgate med effektiv kollektivtrafikkløsning og uten biler. Her skal fortauene bli brede, sykkelveien skal bli trygg og de bussreisende skal få innbydende av og påstigningsmuligheter. Venstre hilser også de grønne trærne som er påtenkt hjertelig velkommen. Jeg gleder meg til å handle langs denne gata! Pengene til ombygging er bevilget! Men ingenting har skjedd. Hvorfor? Sterke krefter i bydebatten (som NiT) har villet bygge en parkeringsgarasje under hele gatas lengde, det er og blir et luftslott! Til dels på grunn av antikvariske årsaker og byggeperiode, men viktigst av alt kostnad med milliardinvestering. NiT har villet bruke Miljøpakken til å bygge flere parkeringsplasser i Midtbyen. Ja da har vi fått mange statlige belønningsmidler for miljøvennlige løsninger til Trondheim! Nei kjære næringsforening, tenk nytt slik mange europeiske byer som kan sammenlignes med Trondheim har gjort. Jeg vet at dere også ønsker større aktivitet i Midtbyen. Handelen er en av aktivitetene som må få blomstre. Legg til rette for mer folk, ikke flere biler. De tar rett og slett for mye plass og fortrenger folk fra Midtbyen. I business er det volum som teller! Trenger vi flere svar?

Jon Gunnes, Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**