Asker – en miljøpolitisk foregangskommune?

Jostein F. Tellnes og Marit H. Meyer, Asker Venstre
Jostein F. Tellnes og Marit H. Meyer, Asker Venstre, Foto: Svein Ivar Fors

Framgangen for både Venstre og MDG ved årets kommunevalg tyder på at velgerne ønsker Asker skal utvikles i en mer miljøvennlig retning.

Asker Venstre valgte, som Ellen Ugland skriver i Budstikka 22. oktober, å takke nei til et politisk samarbeid med Høyre, FrP og KrF de kommende fire år. Årsaken var at miljø og klima ikke fikk en tydelig og selvstendig plass i den politiske avtalen. Uten en enighet om dette er det vanskelig for Venstre å forplikte seg til budsjettenighet med Høyre og FrP. Samtidig vet vi jo at i en formannskapsmodell – som vi har i Asker – er det langt flere veier til påvirkning.

Vi takket derfor ja til et valgteknisk samarbeid, og for vår del er vi nå godt i gang med arbeidet som en tydelig grønn pådriver i Askers kommunestyre og formannskap. Vi opplever den politiske kulturen i Asker som relativt lyttende, og derfor har vi tro på at tydelig argumentasjon og klare grønne målsettinger blir lyttet til – selv om vi altså ikke deltar i det interne samarbeidet. Vi presenterer vår politikk i åpne komite- og kommunestyremøter og har tro på og erfaring fra at gode forslag og argumenter blir lyttet til i den politiske diskusjonen.

Vi ser Ugland uttrykker ambisjoner for Asker Høyres miljøpolitikk. Det synes vi i Asker Venstre er lovende. For vår egen del gikk vi til valg på å gjøre Asker til en klimapolitisk foregangskommune. Ugland skriver ikke så mye om hva Asker Høyres miljøpolitikk består i rent konkret, men vi vil gjerne peke på noen av de konkrete miljøpolitiske utfordringene vi ser som påkaller politiske løsninger.

Utfordring 1 – gjøre Asker til en sykkelkommune – ikke bare på papiret. Asker hevder å være sykkelby, men kan tilby kun noen få kilometer sammenhengende sykkelvei. Vi mangler sykkelhotell ved kollektivknutepunktene, et sammenhengende sykkelveinett og gode sykkelparkeringsplasser ved alle offentlige bygg.

Utfordring 2 – ikke bare skrive at Asker skal konsentrere utbyggingsprosjektene ved kollektivknutepunktene – men faktisk også realisere det. Det betyr at enkelte store utbyggingsprosjekter som ligger for langt fra buss og tog må få nei.

Utfordring 3 – planlegge en fornyet E18 slik at vi ikke flytter lokalmiljøproblemene til bl.a. Røykenveien og Slemmestadveien. Samtidig må Asker klare å prioritere buss- og togsatsing like høyt. I dag taper Asker litt for ofte togdiskusjonene, rett og slett fordi vi ikke er nok på ballen for tog og buss. Det har ikke minst Spikkestadpendlerne fått merke.

Utfordring 4 – sørge for at Asker tar en ledende rolle i bærekraftig byggevirksomhet ved at store utbygginger som særlig Føyka blir foregangsprosjekter innen grønn byutvikling med innovative løsninger, bærekraftige materialvalg, fornybar energikilde, ivaretakelse av elveløp og grønne lunger. Det betyr at slike krav må tydelig beskrives i blant annet reguleringsplanene.

Utfordring 5 – ta fram igjen den nylig vedtatte næringsplanen og skrive inn en tiltakspakke for nye grønne jobber. Asker har alle forutsetninger for å være en motor i et grønt skifte i norsk næringsliv. Sterke kompetansemiljøer er forutsetning for å skape nye vekstnæringer.

Utfordring 6 – verne om Asker unike naturmangfold, håndheve markagrensen og særlig sikre Askers elver, vårmarker, vann og strandsone mot inngrep. Det innebærer blamt annet en langt mer skånsom utbygging av for eksempel Holmenområdet for å sikre strandsonen, havnebassenget og kvaliteter for eksisterende bomiljø.

Utfordring 7 – tørre å ta utgangspunkt i Askersamfunnets samlede klimagassutslipp i kommunens planarbeid og ikke bare vise til utslippene fra kommunens egen drift. Først da klarer vi å iverksette tiltak som faktisk medfører at Asker kan bidra til de nasjonale målene og kan bli en klimapolitisk foregangskommune.

For Asker som en miljøpolitisk foregangskommune er nettopp vårt mål. Klimautfordringene er høyt på den internasjonale dagsorden denne høsten fram mot klimatoppmøtet i Paris. Som en priviligert kommune i et rikt land er det åpenbart at vi må ta tak lokalt og være med å redusere klimautslippene. Spørsmålet er om Høyre i praksis er villig til å ta de grepene som trengs for å gjøre Asker til en klima- og miljøpolitisk foregangskommune.

Av Jostein F Tellnes og Marit H Meyer

Innlegget sto på trykk i Budstikka 5. november 2015