Totalt øker Venstre samferdselsbudsjettet med 2,2 milliarder kroner til tog, kollektiv og sykkel. Minst 600 millioner av økningen vil komme Oslo og Akershus til gode. -Det er en viktig prioritering. Det er ingen tvil om at Oslo-området har en befolkningsvekst som gir oss noen utfordringer når det gjelder kapasitet i kollektivtrafikken, og da må også bevilgningene øke, sier Schytz.
Staten må være med på å bidra til både T-banetunnell gjennom Oslo, Ahusbanen også slik de gjør med Fornebubanen,jeg glad for at Venstre nå legger fram krav om planleggingsmidler også til Ahusbanen, T-banetunnell og til forlengelse av t-banen i Bærum. Hvis det ikke kommer statlig medfinansiering, vil det bli vanskelig å realisere disse. 10 millioner til planlegging er en god start, sier han.
Schytz mener Venstres stortingsgruppe har presentert et budsjett som både er mer både Akershusvennlig og miljøvennlig og ser frem til å se resultatet av forhandlingene. – Jeg er svært glad for forslaget om at staten skal bidra med en femtilapp for hver hundrelapp kommuner og fylkeskommuner bruker til å bygge gang- og sykkelveier. Dette betyr økt fart på den store satsinga på sykkelveier som vi allerede har i Akershus avslutter Schytz.
Kollektivsatsninger i Venstres alternative statsbudsjett
- Økt bevilgning til bymiljøavtaler: 400 mill.
- Økt bevilgning til belønningsordningen for kollektivtransport: 500 mill.
- Økte jernbaneinvesteringer: 400 mill, hvorav 38 mill. til kapasitetsøkning i Oslo-området, 34 mill. til bedre tilgjengelighet på Skøyen stasjon, og 50 mill. til sykkel- og innfartsparkering, 139 mill til Sørumsand stasjon, planleggingsmidler til vendespor og oppstillingsplass på Asker Stasjon.
- Økt bevilgning til jernbanedrift: 100 mill.
- Planleggingsmidler Ahus-banen: 10 mill.
- Planleggingsmidler T-baneutvidelse Bærum: 10 mill
- Redusert pris på månedskort og årskort på NSB med 20 pst, og økt studentrabatt på NSB.
Andre relevante miljøsaker i alternativt budsjett:
- Skattefritak for arbeidsgiverfinansiert månedskort
- Øke satsen i engangsavgiften for NOX-utslipp med 25 pst.
- Økt veibruksavgift på bensin med 50 øre per liter
- Økt veibruksavgift på autodiesel med 50 øre + opptrapping av innføring av lik pris på autodiesel og bensin gjennom vegbruksavgift og CO2-avgift over tre år. Tilsvarer en ytterligere økning på 46 øre per liter.
- Innføre en gjennomgående CO2-avgift på 500 kr per tonn.