Ja til endret kurs for Sentrumsplanen!

Kommunestyregruppa for 2015 - 2019. Maria Serafia Fjellstad, Jan Fjellstad, Even Aronsen og Lena Bratsberg, Foto: Martin Kaarby

Venstre lovet i valgkampen at vi så snart som mulig ville sørge for å oppheve 24.juni-vedtaket i Sentrumsplanen, til fordel for en kurs i tråd med kommuneadministrasjonen sitt forslag til havneløsning, med rom for å ta inn ideer fra andre innkomne forslag. Lena Bratsberg kunne i dag stolt legge fram et forslag på vegne av Ap, KrF, SP og Venstre – som deretter ble enstemmig vedtatt. Venstres viktigste valgløfte er dermed et viktig skritt videre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Lena Bratsberg trakk i sitt innlegg fram Harstad sentrums tre fremste fortrinn; nærhet til naturen, nærhet til havet og et kompakt bysentrum. Hun vektla at det var disse fortrinnene også Sentrumsplanen skulle utvikle og ta vare på. I et forslag i seks punkt la hun fram hvordan man først opphever vedtaket fra 24.juni, og deretter utreder i tråd med kommuneadministrasjonens forslag til havneløsning. Et vedtak som også gir mulighet for å bringe inn visjoner og idéer fra skissen Lille Venezia.

Forslaget i sin helhet:

Kommunestyret viser til høringsutkast datert 23.4.15 for Kommunedelplan for Harstad Sentrum, og påfølgende høringssvar i den etterfølgende prosessen.

1. Kommunestyrets vedtak i sak 15/54, vedtatt 24.06.15, oppheves
  2. Kommunestyret er orientert om innsigelser og merknader til forslag for kommunedelplan for Harstad sentrum, og videre arbeid med denne.
  3. Kommunestyret vedtar å legge kommuneadministrasjonens forslag til havneutforming, alternativ 2, slik vist i kapittel 6.5 , til grunn for det videre arbeidet. Kommunestyret ber om at visjoner og idéer også fra andre innkomne forslag gjennomgås, vurderes og eventuelt tas med videre i prosessen.
  4. I samarbeid med Harstad Havn KF lages det en økonomi- og finansieringsplan for havneløsning som forelegges kommunestyret til endelig godkjenning.
  5. Kommunestyret ønsker en grundig vurdering og supplerende konsekvensutredning av alternative trafikkmønster. I tillegg til alternativene som ligger i høringsutkastet ønskes følgende alternativer utredet:a. alternativ 3 fra høringsforslaget, kap. 6.4, med separasjon av kollektivtransport og bil, oppdeling mellom Hans Egedes gt./Strandgata og Storgata

b. nytt alternativ 4, hvor veien legges rett frem fra Storgata og over bussterminaltomta (Henrik Torbergsens veg-alternativet)

c. kombinasjoner av alternativ 3 og 4

6. Kommunestyret bevilger kr 300.000,- til den videre prosess. Bevilgningen finansieres ved bruk av disposisjonsfond.

Dette forslaget oppnådde, kanskje overraskende, enstemmighet i Kommunestyret. Venstre gikk til valg på en grønn byutvikling: nå er vi et steg videre for å kunne oppnå det!

I tillegg kom det også et forslag om å søke regionale midler for å se nærmere på muligheten for å ivareta Gammelbrygga; dette fikk også flertall.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**