Venstre vil ikke støtte omkamp om parkeringshuset

Foto: Jo Straube

Helt siden «parkeringshussaken» seilte opp som en av de store sakene i valgkampen, har flere av Venstres nye kandidater etterlyst en vurdering av alle sakens sider, deriblant konsekvenser av en eventuell reversering. Vi har sagt at alle sider må belyses før vi kan konkludere i saken. Dette har også Venstres gruppeleder og andre Venstre-representanter søkt å kommunisere i valgkampen.

Respekt for demokratisk fattede vedtak
Til tross for at Venstres representanter i 2013 stemte for reguleringsplanen for parkeringshus under torvet, er mange i Venstre i dag motstandere av parkeringshuset. Flere av dagens Venstre-representanter har i prosessen frem i mot onsdagens bystyremøte også gitt uttrykk for dette.

Når vi i dag har bestemt oss for å avvise innbyggerinitiativet, gjør vi dette fordi vi respekterer tidligere demokratisk fattede vedtak. Konsekvensen av at kommunen som profesjonell part skulle bryte en avtale, vil gå langt utover de økonomiske konsekvensene. Omdømmetapet vil være for stort for kommunen.

Reduksjon av gateparkeringen
Venstre fikk i 2013 støtte for å redusere antall gateparkeringsplasser dersom p-huset under torvet skulle bygges. En betydelig reduksjon av gateparkering, nye grønne lunger og økt tilrettelegging for gående og syklende i sentrum er viktige forutsetninger for å lykkes med å gjøre sentrum mer miljøvennlig. Fjerning av gateparkering er også nødvendig når vi nå skal legge til rette for hinderfrie busskorridorer og økt busskapasitet gjennom sentrum.

For Venstre har det vært viktig å vurdere alle sider ved saken før har tatt den endelige avgjørelsen. Vårt gruppemøte har enstemmig landet på at det ikke vil være riktig å ta en omkamp i denne saken. Vårt fokus fremover er å få til et bredt politisk samarbeid for å gjøre sentrum grønnere.

Kristiansand Venstre
26. oktober 2015