Massiv utfylling i Bondivann er ett av alternativene Jernbaneverket foreslår for et vende-og hensettingsanlegg for tog i Asker. Det alternativet bør skrinlegges umiddelbart!
Massive utfyllinger i våtmark, elvefar og vann representerer store naturinngrep. Det har konsekvens for biologisk mangfold og miljø. Men det har også konsekvenser for evnen til å takle økt nedbør og flom. Naturlige elveløp og vann, kantsoner og våtmarker har en avgjørende rolle for vår evne til å takle et våtere klima. Da blir tanken om å fylle vannene våre med stein et lite framtidsrettet forslag. I tillegg frarøver det befolkningen viktige natur- og friluftsområder.
Forslaget vil også innebære store støyplager for både Borgen, Bondistranda og Gullhella og vil forringe noen av de mest tett befolkede delene av Asker. Dette gjør det enda mindre aktuelt å legge hensettingsanlegget i Bondivann.
Et nytt vende- og hensettingsanlegg er et av de viktigste enkelttiltakene for å bedre togtilbudet i vestkorridoren. Hvis vi skal kunne tilby mer togkapasitet, så må vi finne parkeringsplasser (hensettingsanlegg) for togene utenom rush-tiden, og nok spor å snu togene på i rush-periodene. Venstre jobber derfor intenst for å få på plass et vendeanlegg i Asker. Det kan gi Asker, Sandvika og Drammensbanen flere vogner og flere avganger, mens Spikkestadbanen kan få forkortet sin reisetid med 15 minutter. Da er løsningen å lage vende- og hensettingsanlegg i fjellet ved Asker stasjon.
Vi er glade for at kommunestyret i Asker delte denne oppfatningen da saken ble behandlet i kommunestyret i august 2015. Nå gjenstår det at Jernbaneverket lytter til lokale krefter, skjeler til natur- og miljøhensyn samt unngår plasseringer hvor støyplagen vil ramme mange. Vendeanlegget skal ikke ligge i dagen ved et av våre vakreste vann, eller midt i et av Askers tettest befolkede områder. Det bør ligge i fjellet.
Av Njål Vikdal og Marit H Meyer
Innlegget sto på trykk i Budstikka 21. oktober 2015