– Vi må planlegge for 100 år og bygge sykehus på Ullandhaug

Skisse for nytt sykehus på Ullandhaug, SUS

Mandag kveld behandlet bystyret sak om hvor det nye sykehuset i Stavanger skal plasseres. – Sykehuset skal vare i 100 år og om 100 år er Ullandhaug sentrum av regionen vår, sa Venstres Kjartan Alexander Lunde i debatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Kjartan Alexander Lunde i Stavanger bystyre
Kjartan Alexander Lunde i Stavanger bystyre mandag kveld.

Les hele innlegget han hadde i debatten under:

Ordfører,

For Venstre er det viktig at vi tenker denne saken i et 100-års perspektiv.

Hva vil være det beste for utviklingen i regionen i et lengre perspektiv?

Venstre mener at universitetssykehuset bør flyttes til universitetsområdet.
Det vil gi store synergieffekter mellom de ulike universitets- og forskningsmiljøene og bidra til å skape innovative miljøer.

Ullandhaug er et område i rivende utvikling med potensial for å bli en av regionenes største arbeidsplassområder. Sykehusets utvikling må sees i et 100-årsperspektiv.

Venstre vil at vi etablerer en næringsklynge innen fornybar energi, helseforskning og helse- og omsorgsteknologi. Dette skal styrke Stavangers innovative posisjon og legge til rette for arbeidsplasser i framtidsrettede næringer.

De som vil ha Våland i dag vil det på grunn av at det er slik strukturen er i dag. De har tatt hensyn til dagens struktur og ikke tatt hensyn til nye framtidige kollektivtilbud.

I den nye bypakken så kommer kollektivfelt på motorveien.
Og vår region skal få norges første sykkelmotorvei, med sykkelstamveien mellom Stavanger-Forus-Sandnes som kommer til å rase rett forbi det nye sykehuset.

Venstre ønsker at skinnegående kollektivtransport skal bli ryggraden for persontransport på Nord-Jæren. Vi må komme raskere fram, få nye traseer og mer miljøvennlig transport. Derfor er det viktig for Venstre at vi også får skinnegående transport til Ullandhaug når nytt sykehus kommer der.

Rikshospitalet er et eksempel der det var det en selvfølge at kollektivtransporten kom etterpå. Der har banen kommet rett forbi.

Det er gledelig at Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Krf og Venstre i fylket har blitt enige om å utrede skinnegående transport på Nord-Jæren. Det utredningsarbeidet skal starte opp i løpet av de neste årene. Og på pressekonferansen ble det sagt at plasseringen av det nye sykehuset ville være viktig for hvordan den utredningen blir.

Sykehuset skal vare i 100 år. Om 100 år er Ullandhaug i sentrum av regionen, Haugalandet er 40 min unna, Stavanger har langt flere innbyggere, vi forflytter oss enda mer enn i dag, men vi gjør det miljøvennlig. Denne saken dreier seg om region og næringsutvikling og så om byutvikling.

I alle de ulike høringsuttalelsene synes dessuten alle enige om at mulighetene for næringsutvikling og innovasjon ligger best til rette i Ullandhaug-miljøet. Tirsdag bestemte flertallspartiene i fylkeskommunen seg. De valgte naturlig nok alternativet som kan gi nye arbeidsplasser og nye muligheter for regionen.

I dag har vel Universitetet regionens største parkeringsplass, hvilket er et stort paradoks. Med økt trafikkgrunnlag og gode kollektivløsninger kan dette endres og sykehus på Ullandhaug blir et miljøprosjekt. Dessuten kan vi endelig knytte studentmiljøet enda tettere på Stavanger og Sandnes.

Takk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**