Takk for innsatsen i valgkampen!

Stavanger Venstre sin stand under sentrum på skeivå, Mette Vabø

Styret i Stavanger Venstre ønsker å takke alle som bidro for en kjempeinnsats under valgkampen, det førte til et valgresultat som vi alle kan være stolte av!

På torsdag ble resultatet av forhandlingene i etterkant av valget klart. Vi går i valgteknisk samarbeid, og samarbeid om budsjett med KrF, Sp, H, Pp, FrP i tillegg er Fmb med i et valgteknisk samarbeid. Vi har ikke en felles politisk plattform med disse andre partiene.

Hva betyr dette for oss de neste årene? Vi har forpliktet oss til å stemme sammen med disse andre partiene under konstitueringen av bystyret 19.oktober og vi plikter å samarbeide om endringene til budsjettet som rådmannen legger frem. Ellers så står vi fritt til å fronte vår politikk, samt til å søke andre flertall i enkeltsaker. Det er helt naturlig at vi i mange saker vil stemme sammen med f.eks MDG eller andre parti som ikke er en del av dette samarbeidet.

Stavanger Venstre på stand i valgkampen

Vi har sikret oss et godt utgangspunkt i form av flere gode verv. Vi har to i formannskapet, 7 medlemmer av kommunalstyrer/utvalg (deriblant 2 ledere og en nestleder ) og hele 9 medlemmer av de ulike bydelsutvalgene.

Jeg forstår at mange er forundret over at vi har signert en avtale i lag med FrP. Som Per sa til pressen, så var ikke FrP førstevalg. Alternativet hadde mest sannsynlig blitt opposisjon for vår del. Vi vurderer avtalen slik at den gir et godt utgangspunkt for å profilere Venstres politikk på miljø, skole, byutvikling og kultur på en god måte de neste fire årene.

De nye bystyrerepresentantene for Venstre er: Per A. Thorbjørnsen, Annamaria Gutierrez, Jan Erik Søndeland, Iselin Nybø, Per Inge Torkelsen og undertegnede.

Rune Askeland, leder Stavanger Venstre

Vennlig hilsen Rune Askeland, leder for Stavanger Venstre