Syklisten må prioriteres

Foto: Lars Martin

Et uttalt mål er at vi skal doble antall syklister i Grenland. Skal vi lykkes med det må syklistene få et eget sted og ferdes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Et viktig mål for Bypakke Grenland er å få hver tredje reisende til å velge og la bilen stå. Skal vi lykkes med målet må syklisten prioriteres.

Det fins tre typer trafikanter: Kjørende, gående og syklende. I dag er det tilrettelagt for to av dem, nemlig kjørende og gående. Hvordan kan man da lykkes med å redusere biltrafikken? Jo, vi må prioritere syklisten.

Noen vil sikkert hevde at de blir det i dag. Det fins tross alt bra med gang- og sykkelstier i Grenland, og flere er planlagt. Men hvem hører hjemme der?

Der ferdes gående, hunder, joggende, rulleskiløpere, barnevogner, rullestolbrukere med flere. Hører ikke også syklisten hjemme her? Det er tross alt en ferdselsåre for alt annet enn bil.

For å svare på det må vi dele opp begrepet syklist. Ifølge Norsk Cykleforbund fins det tre typer: Barn opp til 12 – 13-års alderen, ungdom og voksne transportsyklister og mosjonister.

Barn hører hjemme på gang- og sykkelveien, som i lovens øyne er det samme som en gangvei, men hva med de øvrige syklistene? Hører de hjemme mellom hundebånd og barnevogner?

Svaret på dette er åpenbart nei. Slik er det formulert i Forskrift om kjørende og gående trafikk: «Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.»

Det er ikke ålreit for hverken fotgjengere eller syklister å dele vei. Det er det to grunner til. For det første kan det være utfordrende rent sikkerhetsmessig. Derfor har ikke syklister lov til å passere fotgjengere raskere enn i «tilnærmet gangfart». Det er også utfordrende fordi syklisten har vikeplikt for alle veier som krysser gang- og sykkelveien. Derfor skal syklisten stoppe og gå av sykkelen hver gang hun eller han møter en kryssende vei. Det gjør sykling upraktisk om man skal ferdes mer enn et par kilometer.

Dermed må syklistene ut i veibanen.

Selv om et overveldende flertall av bilister og syklister er hensynsfulle, er det ikke til å stikke under en stol at det ikke er en veldig god løsning at syklister ligger i vegbanen igjennom Porsgrunn og Skien i rushtrafikken. Det hindrer biltrafikken og det er ubehagelig for syklistene. Det er ikke slik man motiverer til økt sykling.

Derfor er det viktig at syklistene får et eget sted å være i veien enten ved å lage egne sykkelfelt i veien eller egne sykkelveier. Mange steder er veibredden stor nok, men et eget felt for syklisten har ikke blitt prioritert. Man har enten valgt å asfaltere for lite, legge brede gresskorridorer eller brede gangveier og fortau.

Vi har plass til syklistene også. Skien Venstre vil jobbe for at syklister og gående får gode og trygge reiseveier.

Fakta:

Bypakke Grenland har til mål å øke andel syklende fra 4 til 8 prosent, andel reisende med kollektivtransport fra 4 til 8 prosent og andelen gående fra 17 til 19 prosent.

Slik ser det ut mellom Skien og Porsgrunn

sykkel

Et eksempel fra Larvik på hvordan vi vil løse problemet for

sykelisten.