Et grønt, bankende hjerte

Tønsberg, Foto: Joke Verwaard

Tønsberg Venstre tenker helhetlig og fremover. Vi ønsker at Tønsberg skal være et grønt bankende hjerte i Vestfold. Liberalt, varmt, trygt og kreativt, med en tydelig miljøprofil og hvor enkeltmenneskets frihet og ansvar står i sentrum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Kommunen må være sprek og satse på nye grønne ideer, på å gjøre det lettere for enkeltindivider å velge miljøvennlig. Det kan vi gjøre ved å for eksempel opprette et miljøfond, og utvikle en grønn guide som viser innbyggere og besøkende hvor en kan foreta grønne innkjøp.

Kystkommunen Tønsberg skal være den liberale kommunen der vi tar vare på mennesker og naturen. En inkluderende kommune med rom for alle. Vårt verdisyn er at alle mennesker er en ressurs. Jeg ønsker vi skal være en kommune med stort hjerterom, og ha som utgangspunkt at folk er forskjellige. Folk har forskjellige behov – og trenger ulike løsninger. Vi er like mye verd – men vi er ikke like.

Det er ikke farlig at vi er forskjellige, det er en styrke. Fordi vi ønsker takhøyde og åpenhet.

Tønsberg Venstre vil jobbe for en skole som gir alle elever en best mulig skolegang uansett standpunkt. Da må vi skape mer tid til eleven. Vi må styrke lærerne ved å gi de tillit og påfyll og vi må minske byråkratiet. Samtidig må vi styrke de andre faggruppene i skolen – for eksempel helsesøster. God helsesøsterdekning er en hjertesak for Tønsberg Venstre, og en riktig satsing på forebygging.

Byen Tønsberg er vår stolthet. For Tønsberg Venstre er det viktig at byens utvikling skjer på en moderne og miljøriktig måte, samtidig som at vi tar vare på byens egenart og historie.Derfor er det viktig at vi tenker helhetlig, langsiktig, visuelt og i riktig rekkefølge. Vi skal ikke bare bo – vi skal trives der vi bor! Skoler, barnehager, sykehjem, og både grønne og blå lunger må være en naturlig og sentral del av all utvikling. Vi skal overordnet tenke samfunnsutvikling, som boligutvikling og næringsutvikling er en del av.

Tønsberg Venstre er opptatt av det frie mennesket, og er en forkjemper for ytringsfrihet og åpenhet. Vi vil være svært skeptiske til økt overvåking.

Jeg mener Venstre i Tønsberg representerer et tredje helhetlig alternativ til blå høyre-politikk og rød venstre-politikk. Venstre er et tredje grønt alternativ som er genuint opptatt av å sette folk foran systemer. Folk skal gis frihet og sammen skal vi ta ansvaret for en grønn og klok utvikling av by-kommunen vår.

Suzy Haugan, ordførerkandidat

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**