To ting husker jeg fra geografitimene i småskolen, Vemork og det at Rjukan hadde Norges lengste hovedgate.
Sam Eydesgate fremstår i dag som sterkt trafikkert med gjennomgangstrafikk for store kjøretøy, og ikke en sentrumsgate slik vi ønsker den. Skal vi lage et aktivt sentrum, må vi ha minst to sentrumsgater – Sam Eydesgate og Storgata, knytte gatene sammen, og få gjennomgangstrafikk og tungtrafikk bort fra Sam Eydesgate. Vestfjorddalen er en smal dal, og i en smal dal vil sentrum utvide seg i lengderetning.
I løpet av høsten vil et nytt torv bli innviet på Rjukan. Torvet og framtidig aktivitet der bør knytte Storgata og Sam Eydesgate nærmere sammen. En sterkt trafikkert Sam Eydesgate vil dempe denne effekten.
Dersom vi velger å legge gjennomgangstrafikk på Rjukan utenom sentrum, vil trolig handelsstanden reagere, noe tidligere vurderinger har vist. Men en slik trafikal endring trenger ikke å slå negativt ut. Statistisk sett har Seljord størst handel i forhold til folketall i Telemark, med E134 utenom sentrum. Gvarv med trafikk gjennom sentrum, ligger lavest. Har noen irritert seg over labyrinten i Gvarv og blitt fristet til et stopp? Seljord har klart å utvikle et levende sentrum med redusert gjennomgangstrafikk. Vi tror det samme vil skje på Rjukan. Fra sørsiden av Måna vil sentrum framstå som attraktivt for et stopp, og det er nok bruer for krysning av elva.
Det er planlagt en turvei sør for Måna fra Dale til Mæl. Denne vil gå i det mest skyggefulle området i Vestfjorddalen. Det er også planlagt gang- og sykkelvei fra Dale til Miland. Er det en bedre løsning å legge gjennomgangsveien fra Miland til Frabrikkbrua utenom Miland og Rjukan sentrum? Vi opplever stadig at biler stopper på Milandvegen for fotografering av Gaustatoppen. Kan veien fra Miland til Dale ligge som den er som en opplevelsesvei med nedsatt fartsgrense? Kan nåværende vei være delt i ett kjørefelt og ett felt for gang/sykkelvei med mange stoppe/passeringsfelt? Gjør vi det slik, vil det være mulig å stoppe for fotografering og passering. Med denne løsningen vil vi også unngå bruk av dyrka mark til vegareal. Kan vil kalle det en opplevelsesvei? Ja, med kulturlandskap, gårder i drift, jernbanen i drift på sommerhalvåret, vann i Måna etter pålagt minstevannsføring og ikke minst Gaustatoppen som det markerte symbol og ikon på strekningen, er veien full av opplevelser. Rjukan fortjener en slik portal som vil vise kontrastene i Vestfjorddalen. Kan dette gjennomføres? Vi tror det. En sykkelvei langs nåværende vei fra Miland til Dale vil bli kostbar både i anlegg og erstatninger for grunnareal, samtidig som mye dyrajord vil måtte omdisponeres. Ny vei sør for Måna vil kunne bygges uten annen trafikk i området. Med en slik løsning vil Rjukan framstå som en by for folk og ikke for biler. Den planlagte turveien på sørsida av Måna vil ikke oppleves som attraktiv fordi den vil ligge i det mest skyggefulle området i Vestfjorddalen. Med eventuell ny E134 sør for Gransherad vil F37 om Rjukan være et alternativ for trafikk til Vierli og Rauland fra Buskerud, Vestfold og Osloregionen.
Tinn Venstre ønsker at Vegvesenet/fylkeskommunen utreder dette veialternativet.
Eivind Ørnes,
sekretær og 5. kandidat, Tinn Venstre.