En varm skole for Haram

Malin og Håvard., Kristian Stråmyr

Derfor er det viktig med gode skoler og barnehager. Hvorfor er dette så uhyre viktig? Fordi det er framtida vår det er snakk om!

Det er viktig at alle skolene får de ressursene de trenger for å kunne gi tilrettelagt undervisning til alle elevene som trenger det, og ikke bare til de med en diagnose. Det er feil at foreldrene må bevise at barnet deres er «sykt» nok eller har store nok problemer til å få tilrettelagt undervisning.

Det er også feil at skolen skal basere seg på «survival of the fittest» prinsippet. Skolen er for alle, derfor skal alle få den hjelpen de trenger for å fullføre skolen på en best mulig måte. I opplæringsloven §1-3 står det «opplæringa skal tilpasses evnen og forutsetningene hjå den enkelte eleven…», derfor skal det ikke være nødvendig med store kamper mellom foreldre og skolen for å få satt i gang slike tiltak. Med å gjøre slike tiltak normale i skolehverdagen vil føre til en rekke positive virkninger. Det blir mindre mobbing blant barna, barna blir bedre rustet til senere skolegang, og de får den mestringsfølelsen de trenger.

Et annet tiltak som kommer våre barn til gode og som hjelper oss å fange opp de som gjerne faller utenfor er å satse på helsesøsteren. Dette har vært en satsing for Venstre over lang tid. I våre statsbudsjett prioriterer vi flere helsesøstre og vi har programfestet nasjonalt at helsesøsterutdanningen bør omfatte mer om psykisk helse.

Lokalt vil Haram Venstre sørge for å ha en helsesøster som er tilgjengelig. De siste årene har vi ikke hatt helsesøster på skolen i det hele tatt. Dette er det barnene som får svi for, vi får barn som ikke kan søke hjelp når de har det vanskelig, eller ikke alt er greit hjemme. Venstre mener det er feil at systemet skal slå ut verst for de som har det dårlig fra før av, derfor er det viktig at vi får helsesøstrene inn igjen i grunnskolen i Haram.

Om vi får til en tidlig innsats, der barn som sliter blir fanget opp med en gang, og slipper å ha problemer som gnager konstant i bakhodet deres, så er det enklere å sørge for at de kommer seg på beina igjen, og vi kan gi de en god og trygg framtid.

Et godt grunnarbeid gir et godt resultat, sats på framtida, sats på barna våre!

Håvard Urkedal 2. Kandidat Haram Venstre
Malin Hoem Storholt 3. Kandidat Haram Venstre