Derfor stemme Venstre!

Foto: StockSnap.io

Hva skal du stemme ved et valg?

Det er ikke lett å skille de ulike partiprogram for alle velgere. Det er nok ingen som har registrert et partiprogram fra noe som helst politisk parti som ikke vil befolkningen alt godt. Alle vil ha en god skole, trygge og utviklende barnehager, en verdig og god eldrepolitikk og en smørbrødliste med ulike gode formål. Kan vi tro på alle disse gode intensjonene? Svaret tror vi er ja. Vi har ingen mistanker om at noen som helst går til valg i Norge uten å ville det beste for innbyggerne. Vi har ennå til gode å høre en politiker som sier de ønsker noe annet enn framgang og gode dager for oss alle. Den intensjonen tror vi er oppriktig og ærlig ment fra alle som driver politikk, om det er lokalt eller på annet politisk nivå.

Likevel er det en del forskjeller som ligger bak og styrer de politiske valg. Selvfølgelig er partiene tuftet på ulike ideologier og interesser. De fleste har en eller annen «slagside» som i diskusjoner raskt skinner igjennom. Det er alt fra landbruks fokus til religion, spesialinteresser for enkeltområder i politikken, eller de som mener skattelette for høytlønte er medisinen vi trenger for å få fart på Norge. Motposten er de som stadig strever med å motarbeide alle andre og gjerne er i mot enhver forandring. Disse ser gjerne på kapital og næringsinteresser nærmest som malurten i det «røde begeret» og vil gjerne hente inn blant annet eiendomsskatt fra alle, spesielt næringsdrivende. De samme partiene ønsker mest mulig styring og retningslinjer og har så vidt vi kan tolke det, ikke særlig tiltro til enkeltmenneskets valg.

Her skilles derfor politikken og enigheten. Derfor blir det til tider vanskelig å oppnå enighet om målsettinger man i utgangspunktet er enige om. Bakgrunn og ideologi bremser mulighetene til å bli enige om alle de gode formål som er felles i partiprogrammene.

Venstre er det partiet som er tuftet på fritt grunnlag.

Venstre står i midten i norsk politikk og er Norges eldste politiske parti. Et liberalt parti som sin sjel er overbevist om at folk vet det beste for seg selv. Derfor er Venstre partiet som setter enkeltindividet i sentrum, og som ønsker at flest mulig vedtak skal tas hos nærmeste folkevalgte nivå. Politisk makt skal kommen nedenfra. Venstre tror på mennesket, og at vi alle har ressurser som kan brukes i vår samfunn. Ingen er like, men alle er likeverd. Liberalisme betyr også respekt for alle ulikhetene som finnes og dermed fokus på toleranse. Blant annet derfor bruker Venstre slagordet «folk først». En stemme til Venstre er en stemme til enkeltindividets rett til frihet over eget liv.

Venstre er derfor opptatt av hva som er best for skoleeleven, sykehjemspasienten og mannen i gata i alle sammenhenger. Venstre velger løsninger som er basert på fakta og forskning og partiet kan faktisk endre mening når vi ser at det finne bedre løsninger i saker som er diskutert. Ofte er det i slike tilfeller snakk om å skifte et standpunkt fordi vi ser det finnes løsninger som er bedre for folk enn det vi først antok. Det er «folk først» i politisk praksis.

Det diskuteres for tiden skolestruktur i vår kommune. Venstre mener debatten sporer fort av. Det blir for mange debatter som handler om hvor skolen fysisk skal ligge. Venstre er mer opptatt av innholdet i skolen og hvordan skape best mulig læringsmiljø for elevene. Samtidig skal lærerne oppleve hverdagen som faglig utviklende og spennende. Læringsmiljø i denne sammenheng er også kulturen på skolen, sosiale samlinger, struktur i hverdagen og derav elevenes motivasjon. Ofte skapt av dyktige ledere (lærere). Det viktigste for eleven er faktisk å ha en venn på skolen, det kan ikke vedtas av oss politikere. Hvis større enheter gir mer penger til skolenes innhold og mindre til skoleadministrasjon, så er Venstre villig til å se på skolestrukturen.

Venstre synes diskusjonen blir for smal når den ender opp i antall kilometer fra hjemmet til skolen. Det finnes ingen forskning som sier at små skoler gir bedre resultater enn store. Snarere motsatt! Derfor har Venstre bedt om en analyse av hva en annen skolestruktur i kommunen kan gi av frigjorte midler. Penger vi selvfølgelig forutsetter skal brukes på et bedre innhold i skolen. En stemme til Venstre er derfor en stemme til en uavhengig vurdering av hva er best skole for elever og lærere i Stjørdal kommune.

Venstre er opptatt av nærmiljøet, naturen og kulturen. Vi har ikke bare et ansvar for eget liv, vi har også et ansvar for kommende generasjoner. Derfor står miljø høyt på agendaen i Venstre og vi har snakket om et grønt skifte i 30 år og nå ser det endelig ut til å komme. Venstre er beredt! Dette handler om de valgene vi tar hver eneste dag der vi må tenke på våre barn, barnebarn og oldebarn.

Tilrettelegging og vedlikehold av gode turstier, sykkelveier, idrettsanlegg og kulturtilbud er en form for «indremedisin» for folkehelsa. En stemme til Venstre er også en stemme for økt fokus på disse områdene.

Venstre har ingen særinteresser. Vi står trygt plantet i midten av poltikken og prøver alltid å ta hensyn til hva som er best for både enkeltindivider og grupper, i sterk tro på at folk flest ønsker å ta ansvar for eget liv. Skulle du likevel komme i den situasjon at du trenger samfunnets hjelp skal du selvfølgelig få det. Liberalisme og « folk først» innebærer også den dimensjonen.

Venstre står midt i politikken, og søker alltid den løsning som er best for innbyggerne. Et sterkt Venstre vil utgjøre en forskjell i lokalpolitikken. Det er ikke uten grunn vi har valgt å gå til lokalvalg på mottoet «Tøff, tydelig og troverdig». Forskning viser at 50 % har Venstre som andrevalg. Denne gangen skal du gi Venstre din stemme.

Godt valg!
Hilsen Stjørdal Venstre.