- Kortere bilkøer.
Etter at prisen på ungdomskortet økte fra 300 til 350 kroner, har det blitt solgt 1000 færre kort i måneden. Det betyr at folk heller velger bilen og forlenger de allerede endeløse bilkøene i fylket, noe gir oss mer forurensing. Venstre vil heller ha ren luft og kortere køer. - Grønnere byer.
Dersom prisen senkes til 300 kroner igjen, vil flere velge å ta bussen, toget eller båten. Flere busser og busspassasjerer spiser opp bilkøene, og gjør at vi får grønnere byer med mindre biler. Venstre vil i tillegg ha flere parker, grøntområder og gågater, slik at tettstedene i Rogaland blir triveligere å oppholde seg i, og gir folk bedre livskvalitet.
Ungdomskort til 300 kroner gir oss reinere luft, kortere køer og grønne, trivelige byer.
- Miljøvennlige vaner.
Om prisen for å reise kollektivt er så lav at alle, uavhengig av bakgrunn, har råd til det, vil ungdom komme inn i grønne vaner. Mange vil fortsette å reise kollektivt resten av livet. Da vil vi øke den pinlig lave andelen rogalendinger som reiser kollektivt i dag. - Mindre klimautslipp.
Klimakrisen er den største utfordringen menneskeheten står ovenfor. Får vi mindre biler og flere busser, tog og båter i drift, sier det seg selv at klimautslippene går ned. Rogaland har, som et rikt fylke med høye utslipp, et særlig ansvar for å bli grønnere. - Vi får et Rogaland for framtida. Rogaland har lenge vært en klimaversting, med en rekordlav andel kollektivreisende og klimafiendtlig næringsliv. Det er på tide at vi får et krafttak for klima. Et Rogaland for framtida har ren luft, bedre kollektivtilbud, grønne byer og et klimavennlig næringsliv.For at vi skal bli et moderne og grønt fylke før klimaendringene tar overhånd må du stemme Venstre. Da får vi en storsatsing på klimateknologi, kollektivtransport, og grøntområder i stedet for parkeringsplasser.Enig? Da må du stemme Venstre på mandag.