3 viktige tiltak for Stavangerregionen

Universitetet i Stavanger, Foto: Mette Vabø

Spørsmålet om hva Stavanger skal leve av etter oljen har vært mye diskutert i valgkampen. Venstre har lenge snakket om det grønne skiftet og la tidligere i høst frem 25 tiltak for flere bedrifter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

For Stavanger må vi tenke både på kortsiktige tiltak som kan bidra til å motvirke den nedgangen vi er inne i nå, og på langsiktige tiltak slik at Stavangerregionen fortsatt skal være en region med høy kompetanse og attraktive arbeidsplasser.

Venstre vil bygge sykkelveier

Venstre vil styrke kompensasjonsordningen slik at staten betaler 50 øre for hver krone kommunene bruker på sykkelveier

• Dersom vi nå går i gang med å bygge sykkelstamveien mellom Stavanger og Sandnes så får vi nye arbeidsplasser her og nå. Sykkelveier er også en måte å tilrettelegge for at folk skal ta grønne valg i hverdagen. Vi gjør det både lettere og tryggere å velge sykkelen. Så er det et godt folkehelsetiltak, sier Stavanger Venstres ordførerkandidat, Per A. Thorbjørnsen.

Nytt investeringsfond

• For å klare en grønn omstilling må staten være med å stille kapital til disposisjon. Venstre ønsker å opprette et nytt investeringsfond på minimum 3 mrd. Et slikt fond skal være med å investere i oppbygging av klimavennlige teknologier som CO2-fangst, fornybar energi (jordvarme, havvind etc). Det er naturlig at et slikt fond lokaliseres til Vestlandet og det kan komme til å få stor betydning for regionen vår, sier Per A. Thorbjørnsen

Sats på UiS

Universitetet i Stavanger er en av de aller viktigste institusjonene for fremtiden i Rogaland. Å satse på kunnskap og forskning er noe av det mest avgjørende vi kan gjøre i et omstillingsperspektiv. For Stavanger Venstre er det viktig at universitetet vårt får konkurrere på linje med de andre universitetene i landet, og at de ikke faller bakpå og blir regnet som et B-universitet. UiS har lenge hatt en dårligere finansiering enn de «gamle» universitetene. Dette mener Venstre at det nå må rettes opp i og Venstre vil derfor sette av 100 mill til de tre nye universitetene i Venstres alternative statsbudsjett som bidrag til å rette opp den historiske skjevheten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**