Venstres politikk sikrer mer miljøpolitikk

Haugesund Venstre

MayBrittiRamme

Av May Britt Vihovde, ordførerkandidat for Venstre

Nini Hæggernes reagerer på min uttalelse om at Miljøpartiet De Grønne mangler en helthetlig politikk, ved å skrive i leserinnlegg at MDG er det eneste partiet som har helhetlige og langsiktige visjoner i sin politikk, og som tenker mer enn en valgperiode om gangen.

Dette er med respekt og melde tull. Venstre bygger sin politikk på vårt prinsipprogram. Vårt prinsipprogram blir ikke vedtatt hvert 4. år. Et av disse prinsippene er at alle har ansvar for hverandre og for å sikre at kommende generasjoner har samme mulighet til frihetsutfoldelse som oss. Dette prinsippet er grunnleggende for oss når vi utvikler vår miljøpolitikk.

Venstre og MDG har mange like forslag til tiltak som skal redusere klimautslipp, og tiltak som skal gjøre at vi lever mer miljøvennlig, men vi går inn for helt ulike virkemidler.

MDG ønsker og «fryse» lønningen på dagens nivå, og at vi bør jobbe mot 6-timers dag. Det betyr at de som i dag har lav inntekt, så lav av de faktisk ikke kan forsørge familien sin, ikke skal ha mulighet til å få et bedre liv. Det betyr at statens skatteinntekter reduseres kraftig, ja det er antydet 40 milliarder i lavere inntekter, noe som gir mindre penger til forskning, satsing på kollektiv og sykkel, og til kommunene. Og da vil også Haugesund kommune få redusert sine skatteinntekter. Hvordan skal vi da gi våre innbyggere gode velferdstjenester?

Når MDG i tillegg foreslår økte skatter og avgifter på næringslivet, vil våre bedrifter som i dag trenger økonomiske incentiv for nødvendig omstilling til oljeuavhengighet, ikke kunne gjennomføre denne omstillingen. Det betyr flere oppsigelser og økt arbeidsledighet.

Vi må gi vårt næringsliv mulighet til omstilling ved blant annet å styrke miljøfond, gå inn for prøveprosjekt innen fornybar energi, sikre grønne vekstkraftige bedrifter og gründere bedre rammebetingelser og økte forskningsinnsatsen.

Jeg ønsker at Haugesund skal bli en «grønn by». Det ønsket deler jeg med Hæggernes. Det koster penger, da trenger vi ikke reduserte skatteinntekter og økende arbeidsledighet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**