Det er flott at Høyre gjentar sine valgløfter om flere gang- og sykkelveier inkludert strekningen Sandtra – Hem. Men det blir feil når Høyres Morten Riis Gjertsen i ØP 8. september påstår at Venstre har snudd og at partiet selger valgflesk.
Det er fra Venstres side et reelt ønske om flere gang- og sykkelveier i kommunen. Så har Riis Gjertsen riktig observert at Venstres Abid Raja syklet nettopp strekningen Larvik – Sandefjord og forbi Sandtra og Hem i juni. For Venstre var det da naturlig å vise Raja at strekningen trengte en gang- og sykkelvei. Det kan for øvrig opplyses om at Larvik Venstres valgprogram 2015 – 2019 ble vedtatt måneden før, i begynnelsen av mai. Her står det: «Venstre skal arbeide for bygging av ny gang-/sykkelsti strekningen Hemkrysset – Sandtra, fylkesvei 303 i Tjølling». Å påstå at Venstre ikke er å stole på, blir en drøy påstand. Jeg kan forsikre om at både Larvik Venstre og Venstres fylkestingsgruppe vil være en pådriver for prosjektet i Tjølling.
Venstre vil være i tetposisjon for videre utbygging av infrastruktur for økt sykkelbruk i fylket. Vi har i den siste fireårsperioden økt investeringene til gang- og sykkelveier betraktelig, slik at Vestfold i dag ligger helt på topp i Norge med sin satsing for myke trafikanter.
Saksgangen for vedlikehold/bygging av veistrekninger og gang-/sykkelveier er at den enkelte kommune selv står for reguleringsarbeidet og prioriterer overfor fylket. Det er fylkestinget som via statlige midler foretar den endelige prioriteringen av hvilke veistrekninger og gang- og sykkelstier som skal vedlikeholdes/bygges.
Til opplysning har Larvik Venstre også i sitt valgprogram for kommende periode: «Arbeide for å gjennomføre den lenge planlagte og ferdigregulerte gang-/sykkelveien langs fylkesvei 301 Jahrehagen – Helgeroa.
La det ikke være noen tvil om at Venstre vil ha flere gang- og sykkelveier. Regjeringen har, etter initiativ fra Venstre, etablert en ordning hvor samtlige fylkeskommuner og kommuner kan søke om tilskudd til etablering av gang- og sykkelveier. Staten tilbyr å dekke halvparten av kostnadene, så lenge det foreligger en plan for sammenhengende hovednett for sykkeltrafikk. Regjeringen har slått fast at sykkel er et billig og miljøvennlig transportmiddel, helt i tråd med Venstres politikk. Samferdselsdepartementet tar sikte på å evaluere tilskuddsordningen etter to virkeår – så det er derfor viktig at vi starter nå. Venstre vil mer enn gjerne ha Høyre med på laget i denne satsingen.
Karin S. Frøyd
Fylkestingskandidat Venstre