Skolestrukturen i Rana

Foto: StockSnap.io

Utdanningsforbundet i Rana ber om klare svar fra de politiske partiene mht. skolestruktur og budsjettmessige prioriteringer.

Rana Venstre vil:

1. Opprettholde 1-10-skolene på Storforshei og i Utskarpen.
  2. Elevene i Dalselv og Alteren legges under hhv. Hauknes og Båsmo skole. Samtidig støttes et lokalt initiativ for Montessoriskole i Dalselv.
  3. Ny ungdomsskole på Ytteren bygges som erstatning for Selfors U og Båsmo U.
  4. Ungdomsskolen på Gruben rives og bygges ny. Her må man også ta høyde for nye boligfelt i Brennåsen når man bestemmer størrelsen på skolen.
  5. Mo ungdomsskole bevares som den er i dag.

Når skolebudsjettene skal vedtas vil Venstre bl.a. prioritere etter- og videreutdanning av lærere, økt fysisk aktivitet og styrket kontakt mellom skole og hjem. Vi vil også bygge gang- og sykkelveier til skolene for å sikre barna en trygg og god skolevei. Det finnes mange midler til sykkelveier fra Staten som Rana kommune i dag går glipp av på grunn av manglende satsing på dette området.

Barna er ikke kommunens eiendom, og opplæringen er etter loven foreldrenes ansvar. Venstre vil at kommunen skal gi et best mulig tilbud til de foreldrene som velger den offentlige skolen. Samtidig vil vi respektere og være positive når foreldre og lokalsamfunn vurderer andre løsninger.

Kommunen har mange viktige oppgaver. Et ansvarlig parti må se helheten, og skolen skal få et budsjett etter elevtall og struktur og særskilte behov, og innenfor rammen av en forsvarlig kommunal økonomi.

Mer om dette kan leses på side 4 i vårt program.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**