Stortingsrepresentant for Venstre, Abid Raja, var denne uka på besøk på Hamar. Her ble han vist rundt på Koigen og forklart hvor den ene jernbanetraseen er tenkt. -Dette kan ikke raseres, sier Raja.
Han var nølende når han kom til Hamar, men etter å ha blitt vist rundt på Koigen var han krystallklar, Abid Raja. – Strandsonen i Hamar må ikke raseres av jernbanen.
Raja sitter i samferdselskomiteen på Stortinget og var opptatt av å lytte til sitt lokallags syn på den betente jernbanesaken i Hamar.
Venstre var første parti til å verne strandsonen for det kommende dobbeltsporet og både Live Giset, Mirjam Engelsjord og Erik Ringnes snakket Raja varm om viktigheten av å knytte Mjøsa nærmere til byen.
– Vi får med oss flere og flere, sier Giset og sikter til at både Høyre og BBL nå har vært tydelig på at de ikke ønsker at nytt dobbeltspor skal gå i strandsonen.
– Dette er viktig med tanke på de unge. Det er de som skal arve denne byen, mener Giset, som tirsdag kunne se på en svært god måling i HA der Venstre fikk en oppslutning på 7,1 prosent.
Abid Raja som allerede har vært Norge på langs på sykkel kom kjørende i sin Tesla elbil til Hamar.
Etter å ha lyttet til sine partifeller kom det også krystallklart fra stortingsmannen.
– Man kan ikke legge en jernbanetrasé på den beste tomta i byen. Dette er arealer som kommunen kan bruke til byutvikling og rekreasjon, men også noe boligutbygging, mener Raja, som sier han er svært glade for at hans parti har våget å ta et soleklart standpunkt i saken og skille seg fra mengden.
Videre gikk turen ned til Koigen og stupetårnet. Da kom det enda tydeligere fra Raja.
– Dette kan ikke raseres!
Raja sier videre at man i Hamar bør ha tro på at jernbaneverket gjør sin jobb skikkelig.
– Det er høy kompetanse hos de. I Norge har vi bygd tunneler for jernbane tidligere på langt mer krevende steder enn under Hamar.
– Men det er også et prisaspekt her?
– Noen milliarder ekstra vil det kanskje koste, men det spares fort inn på andre områder som kan være gunstige med å legge jernbanen i tunnel under byen. Problemene i oljebransjen gjør også at motkonjunkturpolitikk behøves og derfor kan store byggeprosjekter være nyttig for sysselsettingen. Det er ikke pengene det skal stå på i et slikt perspektiv. Norge har nok penger, mener Venstre-politikeren.
Artikkelen er hentet fra Hamar Dagblad. Les originalen her.