– Dette kan ikke raseres

Stupetårnselfie. Med Live Giset, Abid Raja og Mirjam Engelsjord, Foto: JAN MORTEN FRENGSTAD, Hamar Dagblad

Stortingsrepresentant for Venstre, Abid Raja, var denne uka på besøk på Hamar. Her ble han vist rundt på Koigen og forklart hvor den ene jernbanetraseen er tenkt. -Dette kan ikke raseres, sier Raja.

Han var nølende når han kom til Hamar, men etter å ha blitt vist rundt på Koigen var han krystallklar, Abid Raja. – Strandsonen i Hamar må ikke raseres av jernbanen.

STUPESELFIE: Abid Raja tok stupetårnselfie med Venstres ordførerkandidat i Hamar, Live Giset og førstekandidat i Stange, Mirjam Engelsjord. Foto: Jan M. Frengstad STUPESELFIE: Abid Raja tok stupetårnselfie med Venstres ordførerkandidat i Hamar, Live Giset og førstekandidat i Stange, Mirjam Engelsjord. Foto: Jan M. Frengstad

Raja sitter i samferdselskomiteen på Stortinget og var opptatt av å lytte til sitt lokallags syn på den betente jernbanesaken i Hamar.

Venstre var første parti til å verne strandsonen for det kommende dobbeltsporet og både Live Giset, Mirjam Engelsjord og Erik Ringnes snakket Raja varm om viktigheten av å knytte Mjøsa nærmere til byen.

– Vi får med oss flere og flere, sier Giset og sikter til at både Høyre og BBL nå har vært tydelig på at de ikke ønsker at nytt dobbeltspor skal gå i strandsonen.

– Dette er viktig med tanke på de unge. Det er de som skal arve denne byen, mener Giset, som tirsdag kunne se på en svært god måling i HA der Venstre fikk en oppslutning på 7,1 prosent.

Abid Raja som allerede har vært Norge på langs på sykkel kom kjørende i sin Tesla elbil til Hamar.

Etter å ha lyttet til sine partifeller kom det også krystallklart fra stortingsmannen.

– Man kan ikke legge en jernbanetrasé på den beste tomta i byen. Dette er arealer som kommunen kan bruke til byutvikling og rekreasjon, men også noe boligutbygging, mener Raja, som sier han er svært glade for at hans parti har våget å ta et soleklart standpunkt i saken og skille seg fra mengden.

Videre gikk turen ned til Koigen og stupetårnet. Da kom det enda tydeligere fra Raja.

– Dette kan ikke raseres!

Raja sier videre at man i Hamar bør ha tro på at jernbaneverket gjør sin jobb skikkelig.

– Det er høy kompetanse hos de. I Norge har vi bygd tunneler for jernbane tidligere på langt mer krevende steder enn under Hamar.

– Men det er også et prisaspekt her?

– Noen milliarder ekstra vil det kanskje koste, men det spares fort inn på andre områder som kan være gunstige med å legge jernbanen i tunnel under byen. Problemene i oljebransjen gjør også at motkonjunkturpolitikk behøves og derfor kan store byggeprosjekter være nyttig for sysselsettingen. Det er ikke pengene det skal stå på i et slikt perspektiv. Norge har nok penger, mener Venstre-politikeren.

Artikkelen er hentet fra Hamar Dagblad. Les originalen her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**