En ny tid for Hallingdal

De to viktigste samferdselsprosjektene for Hallingdal er et skritt nærmere. Ringeriksbanen og ny E16 til Hønefoss.

Etter at Ringeriksbanen ble vedtatt på stortinget i 1992, har lite skjedd. Martin Kolberg har kalt den politiske behandlingen Ringeriksbanen har fått for en skam. Endelig skal den bli realisert! For Hallingdal åpner det seg helt nye muligheter og en utkant knyttes nærmere hovedstaden. Ferdig utbygget og med utbedringer av jernbanen oppover Hallingdal, har NSB snakk om avganger hver annen time og litt over to timers reise til fra Gol. For næringslivet og innbyggerne betyr det svært mye.

Hallingdals viktigste næring er reiselivsnæringen. Over 30 % er direkte eller indirekte sysselsatt i denne næringen. Hallingdal er en av Norges største reiselivsregioner uansett hvilke måleparametere som brukes og både sommer og vinter. En bedre kommunikasjon er avgjørende for denne næringen. Med dette bringes vårt viktigste marked betydelig nærmere. Det gjelder også det internasjonale markedet som gjerne kommer til landet via Oslo, enten det er med bil/buss/båt eller fly.

Det har i lengre tid vært jobbet strategisk og godt for å bevare Leirin som charterflyplass. Jobben er ikke over og vi stiller oss helhjertet bak dette arbeidet. Hemsedal har internasjonale ambisjoner og da må de også ha en tilfredsstillende løsning for å bringe gjestene hit på .

Ringeriksbanen gir oss en utmerket mulighet for å markedsføre «grønn turisme». Særlig gjelder dette Geilo som er store på reiseliv og hytter, og har togstasjon. For Hemsedal blir busser med koordinerte rutetider viktig. For gjester som kommer i i helgen vil en ny E16 medføre at trygghet for en rask og sikker vei, uten å risikere én time i forsinkelse pga kø. Bedre kommunikasjon er også viktig for annen all annen næringsvirksomhet i Hallingdal.

For de nedre delene av Hallingdal blir det også mulig å pendle til Oslo til og fra jobb. Dette har mye å si for bosettingen. Mange har i dag jobber hvor det ikke er nødvendig å være på kontoret hver dag, men hvor mye av jobben kan gjøres hjemmefra. Denne muligheten blir nå en realitet også for Hallingdøler. At denne pendlingen kan gjøres raskt og miljøvennlig på toget, med mulighet for å jobbe samtidig er et stort pluss.
Hallingdal er i dag svært glade for beslutningen om å bygge Ringeriksbanen og ny E16.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**