Venstre vil sikre matjorda!

Solveig Schytz
Foto: Gisle Bjørneby

Hvilke politikere vil sikre matjorda? spør Akershus bondelags Sigurd Enger i regionavisene i Akershus denne uka og utfordrer partiene i fylkestinget til å klargjøre hvordan vi stiller oss til forslaget til samordnet areal- og transportplan som skal behandles i fylkestinget til høsten, særlig i forhold til jordvern.

Svaret er: Venstre vil jobbe for at samordnet areal- og transportplan blir et godt verktøy for å kunne føre en streng og konsekvent jordvernpolitikk i Akershus i framtida.

Samordnet areal-og transportplan legger opp til at mesteparten av befolkningsveksten skal skje ved fortetting i og rundt kollektivknutepunkter i fylket og at dette henger tett sammen med hvordan kollektivtrafikken skal styrkes.

Planen legger til grunn at i fortetting av byer og tettsteder skal vekst gå foran vern, og utenfor disse fortettingsområdene skal vern gå foran vekst. Analysene som ligger til grunn for planarbeidet viser at denne strategien vil gi halvparten så mye tap av matjord som det dagens kommuneplaner i de 22 Akershuskommunene legger opp til. Venstre mener imidlertid at vi må få på plass retninglinjer i planen som sikrer at foretting av byer og tettsteder skjer innenfra og ut med utgangspunkt i dagens byggegrenser, og at verneverdier som matjord, naturverdier og kulturminnevern er godt kartlagt før kommunene tegner opp sine langsiktige grønne grenser for hvor vekst skal går foran vern.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**