Krav til høstens statsbudsjett
Venstre vil i høstens forhandlinger om statsbudsjettet gå inn for å sette ned prisen på månedskort med 20 %. Dette vil ha en kostnad over statsbudsjettet på ca. 350 millioner. Budsjettutgiften vil reduseres noe ved at flere velger å ta toget.
- Et av de viktigste grepene for å få opp kollektivandelen i Oslo var da Venstre fikk satt ned prisen på månedskortet fra 720 kr til 550 kr. i 2008. Siden den gang har antallet mennesker som velger kollektiv i stedet for bil skutt i været. Nå er det på tide å gjøre det samme for å få opp bruken av jernbanen,
Som et eksempel koster månedskort med NSB mellom Drammen og Oslo 1680 kr. Med Venstres forslag vil denne prisen bli satt ned til 1344,-. Det betyr at en familie som bor i Drammen og hvor begge jobber i Oslo vil spare over 8 000 kr. i året.
Andre eksempler:
- En person som bor i Voss og jobber i Bergen vil spare nesten 7 000,- i året.
- En person som pendler mellom Moss og Oslo vil spare over 5 000,- i året.
– Jernbanesatsning er et av Venstres viktigste oppdrag på stortinget. Miljøvennlig transport må være det mest attraktive valget for flest mulig. Det er riktig å prioritere lavere pris på månedskort fremfor enkeltbilletter, fordi det gjør at flere velger tog hver dag, ikke bare en gang i mellom. Det viser erfaringene fra Oslo, sier Elvestuen.
En storstilt satsning på jernbane
Venstres forslag om lavere pris på månedskort vil ikke gå på bekostning av den øvrige satsningen på jernbane.
– Det er åpenbart at vi fortsatt skal bruke store summer på vedlikehold, oppgradering og utbygging av jernbanetilbudet. Lavere pris på månedskort er viktig for å få mest mulig effekt ut av de store investeringene som skal gjøres, sier Elvestuen.
– Venstre har også fått gjennomslag for at det skal etableres et nasjonalt billetteringssystem for jernbanen og resten av kollektivtilbudet, og det gjør det enda mer aktuelt å sette ned månedskortprisen, fordi det vil gjøre månedskortet mer tilgjengelig for flere, uavhengig av hvor de reiser. Vi må sørge for at pris aldri blir et argument mot å ta toget. Tog skal være billigst, raskest og mest behagelig for de fleste reiser, avslutter Elvestuen.