Venstre har gjennom målrettet prioritering av kollektivtrafikk sørget for at Oslo har fått landets beste kollektivtilbud, samtidig som biltrafikken har flatet ut. Førstekandidat Guri Melby har planene klare for hvordan Oslos kollektivtilbud skal bli enda bedre i årene som kommer.
– Utviklingen de siste årene viser hvor viktig det er å ha høye ambisjoner. Venstre har prioritert kollektivtrafikk i hvert eneste budsjett, og det har det mulig å utvikle et stadig bedre tilbud. For å sikre en fortsatt vekst må satsingen fortsette, sier Melby.
Hun har følgende plan for kollektivtrafikken de neste 15 årene:
- Nytt signal- og sikringsanlegg for T-banen innen 2020:
Dagens anlegg er fra 60-tallet og setter begrensninger for hvor mange tog vi kan kjøre gjennom T-banetunnelen. Nytt signalanlegg vil øke kapasiteten for T-banen ved at togene kan kjøre tettere. - Ny bane til Fornebu og Ahus:
Fornebubanen er kommet lengst i planleggingen og skal stå klar i 2022. - Ny T-banetunnel mellom Majorstua og Grünerløkka:
Ny T-banetunnel vil doble kapasiteten i T-banesystemet og skal stå klar innen 2028. - Nye trikker og trikk langs Ring 2 og til Tonsenhagen:
Venstre er i gang med anskaffelsen av nye trikker, og målet er at de skal rulle ut i gatene fra 2019. Venstre vil også erstatte de tyngste busslinjene langs Ring 2 og mellom sentrum og Tonsenhagen med trikk.