Nei takk til tidenes gavepakke?

Foto: Privat

Asgeir Hansen med klar melding om nytt kulturhus: -Vi må si tusen takk til gavepakken på over 400 mill. fra fylke og stat!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Staten og Møre og Romsdal fylkeskommune vil satse over 400 millioner i Kristiansund. De tror at Kristiansund har behov for samle museum, kulturskole, bibliotek og Operaen i Kristiansund (OiK) under et tak. De er villige til å bruke mer enn 200 millioner hver. Vi kan få nesten 17.000 kroner per innbygger. Til å utvikle byen vår. En kjempestor gavepakke.

Naturligvis kreves det at vi må bidra selv også. Vår andel vil koste 18-20 millioner i året. Men hele denne summen er ikke ekstra kostnader. En god del av disse kostnadene er i dag fordelt utover på ulike poster i kommunens budsjett. Det vil sannsynligvis være mer kostbart å skaffe egnede lokaler til biblioteket, museet, kulturskolen og OiK hver for seg.

Vi er mange som mener at vår del av fylket ikke får vår andel av offentlige midler og arbeidsplasser og at Romsdal og Sunnmøre tar mesteparten. Nå har vi fått resten av fylkespolitikerne med på at det er vår tur. Men altfor mange sier takk, men nei takk. Det vil ikke utløse noen dyp sorg sør i fylket om vi ikke klarer å realisere kulturhuset vårt. De har andre planer for de over 200 millionene som er satt av. Hvorfor vil vi ikke ta mot pengene?

For dyrt, ingen kommer til å bruke det og nå sist Anja Solvik som mener det er for stort og vil virke fremmed for oss her ute på holmene (TK, 7. september). Hun slår et slag for kulturformidling i de små rom. I sitt innlegg beskriver Solvik sine sterke kulturelle opplevelser på vonde trebenker i Kjønnøybrygga hvor utsikten til scenen sperres av trebjelker. «Det er dette som er kultur for folket». Det er mulig at dette var fabelaktig for Solvik. Mine beste skiminner har jeg selv fra Raudheia med beksømstøvler som skar inn til beinet og sugende treski med 9 cm klabb. Eller har jeg bare en veldig selektiv hukommelse? Savner jeg treski? Nei. Var det kos med is og brus på Kvitnes-Høgseth? Å ja! Savner jeg ferga? Nei.

Kunst- og kulturformidling har mange formater, det vet Solvik. Men alle passer ikke i de små rom og på brygger. På lørdag var vi i Vanndamman i regnværet og hadde en fabelaktig opplevelse i regi av Operaen. Fra scenen oppfordret Heine Totland alle om å ta godt vare på OiK fordi den er unik for byen. OiK er produsent for langt mer enn operafestukene, de produserer konserter, teater, danseforestillinger og jeg vet ikke hva, året rundt! Og de vet hva de trenger: det er ikke trekkfulle brygger uten universell utforming og vonde trebenker.

Det er stor fokus på eldrebølgen og det økende behovet for omsorgstjenester. Asbjørn Jordahl fortalte meg at det er ca. 4.000 såkalte eldre i Kristiansund som ikke er brukere av kommunens omsorgstjenester utover normal bruk av fastlege og lignende. Disse er derimot storforbrukere av kulturtilbud. De vil ikke sitte hjemme og eldes, de vil ut og oppleve ting. Derfor trenger vi kulturbygg som har gode seter, god akustikk og har universell utforming.

Vi må si tusen takk til gavepakken på over 400 mill. fra fylke og stat!

Godt valg!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**