Lier kan bli mye grønnere

Tove Hofstad og Lier Venstre er på lag med de firbeinte og vil at kommunen samarbeider med innbyggerne for å få til hundeparker i Lier, Foto: Pål Næss, Lierposten

Drammens Tidendes leder forsøkte å feie Høyres dårlige resultat på forrige ukes meningsmåling under teppet, ved å forsiktig skrive at Høyre går noe tilbake. Det velger Lier Venstres ordførerkandidat Tove Hofstad å bruke til å snakke om hvilken forskjell et sterkt Venstre vil bety i Grønne Lier.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Lederen i Drammens Tidende oppsummerer meningsmålingen slik: «Grønne Lier er blitt blå». Det rimer dårlig når Høyre går tilbake, og de grønne partiene fram. Vi skal stå på for at meningsmålingen treffer, slik at det blir flere grønne løsninger i Lier etter valget.

Grønne Lier har vært blått i 40 år. Høyre har sittet med makten siden 1975, men mister 4 prosent på målingen. Dersom Venstre styrker seg til valget, er det stor sannsynlighet for at Høyre må søke makt mot sentrum i Lier-politikken. Det vil i så fall være en gavepakke for alle som vil ha flere grønne løsninger i Lier.

Drammens Tidende har stort sett fokusert på kampen om ordførermakten mellom Høyre og Arbeiderpartiet. Det er små forskjeller mellom dem, og når det gjelder «grønne Lier» har de stort sett den samme grå politikken.

Hvilke løsninger er det vi i Lier Venstre vil ha mer av i framtida:

Bedre oppvekstpolitikk: Vi ønsker at barnehager og skoler i Lier skal ha ambisjoner for alle barn, der det er egne ambisjoner og evner som er grunnlaget for hva du velger i livet – ikke din sosiale bakgrunn. Det skal utgjøre en forskjell å vokse opp i Lier, og skolen er viktig for Venstre.

Et grønnere Lier: Bedre tilbud fra kommunen slik at det blir lettere for folk å ta grønne valg. Det betyr flere gang- og sykkelveier, og trafikksikre soner rundt barnehager og skoler i Lier. Rekreasjon i grønne omgivelser og nærhet til naturen og maten som dyrkes. Kollektivløsninger skal være en sømløs og naturlig del av hverdagen.

Grønn næringspolitikk: Prioritere “grønne bedrifter” og “grønn næringsutvikling”, og legge til rette for en moderne infrastruktur. Vi skal legge til rette for næringslivet og folk som jobber der, men næringsarealer må plasseres nærmere kollektivknutepunkter. Samtidig må vi være tydelige på at verdifull matjord ikke skal bygges ned. Vi trenger trygg, miljøvennlig og langsiktig matproduksjon.

Likevel vil jeg takke Drammens Tidende for at de setter av ressurser til lokale meningsmålinger i sitt nedslagsfelt. En måling på 7,3 prosent er en skikkelig vitamininnsprøytning i sluttfasen av valgkampen, og vi gleder oss til arbeidet som kommer etter 14. september.

Godt valg!

Tove Hofstad, ordførerkandidat for Lier Venstre