En god barndom varer livet ut

Haugesund Venstre

Annonse

Onsdag 02.september behandlet bystyret “Handlingsplan mot barnefattigdom”. Denne planen ble fremmet etter initiativ fra Venstre. Planer alene endrer neppe situasjonen for det økende antall barn som lever i fattige familier, men planen forteller oss hvilke tiltak vi rår over i dag og hvilke tiltak vi bør sette inn i framtiden.

Under behandlingen fremmet Venstre et forslag om å få en sak om innføring av “Opplevelseskort” for barn fra fattige familier i Haugesund. Dette fikk enstemmig tilslutning i bystyret. Det er vi veldig glade for.

Det viktigste tiltaket for å bedre situasjonen for barn som lever i familier med lav eller ingen inntekt er å arbeide for at en eller begge foreldrene kommer i lønnet arbeid. Det er imidlertid ikke uten betydning å sørge for at alle barn kan få ta del i alminnelige fritidsaktiviteter og sosiale aktiviteter uten at de skal være bekymret for familiens økonomi. Opplevelseskortet kan være med på å gi flere barn en mulighet til å glede seg over fritidstilbud, kulturtilbud og andre aktiviteter sammen med sine jevnaldrende.

Venstre vil fortsette å arbeide for at så mange barn som mulig skal få en god oppvekst, en god barndom, uavhengig av familiens økonomiske situasjon. Først da skaper vi en barndom som varer livet ut for alle.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**