Venstre støtter ikke forslaget om skatteendring

Carola Karl Urvik og Hanna Nora Nilssen flankert av Venstres nestleder Terje Breivik (t.h.) og stortingsrepresentant Pål Farstad., Foto: John Christian Nygaard, Helgelendingen

I sommer sendte Finansdepartementet en skatteendring ut på høring som kan bety store inntektstap for mange norske kommuner, blant disse er Vefsn. Forslaget går ut på at alt innenfor produksjonsutstyr og –installasjoner skal være fritatt for eiendomsskatt, men ikke selve bygningene. Dette har vært et mangeårig krav fra NHO og et løfte i regjeringserklæringen. Et slikt vedtak vil være dramatisk for Vefsn kommune som kan tape 24 millioner kroner i skatteinntekter.

I forbindelse med behandlingen av høringsforslaget i Vefsn Formannskap 18.8. kontaktet lokallagsleder Carola Karl Urvik Venstres Stortingsgruppa. Pål Farstad, medlem i næringskomiteen sier at dette ikke er i tråd med det Venstre ønsker.

– Vi vil ikke støtte opp om et forslag som vil få så dramatiske konsekvenser for kommunene som høringsforslaget legger opp til. Det er viktig å lage ordninger som ikke går utover blant annet velferds- og skoletilbudet til kommunens innbyggerne sier Pål Farstad

Også Terje Breivik, nestleder og finanspolitisk talsmann i Venstre har uttalt seg i saken:

– Selv om Venstre støtter intensjonene bak forslaget fra regjeringen å gjøre eiendomsskatteregimet mer forutsigbart både for bedriftene og kommunene, er det uaktuelt for oss å støtte et forslag som får så alvorlige konsekvenser for inntektene til Vefsn og mange andre kommuner, sier han.

– Regjeringen vedgår selv i høringsnotatet at de ikke har full oversikt over de økonomiske følgene av forslaget, og at et av formålene med høringen er å få bedre kunnskap. Inntektstapet for Vefsn underbygger at dette ikke er godt nok gjennomtenkt. Det gjenstår derfor å se hva regjeringen eventuelt kommer med til Stortinget til slutt, avslutter Breivik.

Venstres ordførerkandidat i Vefsn, Carola Karl Urvik er godt fornøyd med svarene fra Stortingspolitikerne. – For oss lokalt er det viktig å ha kort vei inn i Stortingsgruppa for å kunne drøfte saker av en slik viktig karakter. Det burde nedsettes et lovutvalg som må se på hvordan vi kan få mer forutsigbare regler over hele landet avslutter Urvik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**