Venstre har politikere som ser fremover

Ragnhild Helseth, Foto: Ingunn Strand

I samme entrepenør-ånd som er vist for olje er det at Venstre nå ønsker å møte fremtiden med tilsvarende pågangsmot for å møte de utfordringene vi nå står overfor, skriver Ragnhild Helseth.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Kristiansund og Nordmøre trenger politikere som ser fremover. Vi har nok av dem som sitter og er fornøyd med det vi har og det som har vært gjort de siste tiårene. Oljen vil vare i mange tiår ennå, sier noen. Og initiativ til å utvikle næringspolitikken videre, det synes ikke nødvendig.

Venstre er takknemlig for alt det vi har fått til av arbeidsplasser og derav rikdom som oljen har gitt oss. Og vi er særlig takknemlige for alle enkeltpersoner som har stått på i jobber på plattformer og skip, på forsyningsbasen og på verft og ingeniørkontorer, og dermed gjort det mulig for oss andre å ta del i inntektene fra det sorte gull.

Vi retter en takk til Venstrepolitikerne som fikk vedtatt sitt forslag i Formannskapet i Kristiansund i 1970 om å opprette et oljeutvalg. Det dannet grunnlaget for oljebyen Kristiansund. Og utviklingen frem til i dag har Venstre støttet. Uenigheten har vært om hvilke arealer som skulle settes av, ikke om oljevirksomheten skulle få vokse og utvikle seg.

I samme entrepenør-ånd som er vist for olje er det at Venstre nå ønsker å møte fremtiden med tilsvarende pågangsmot for å møte de utfordringene vi nå står overfor.
Vi kan ikke sitte med hendene i fanget og vente på at oljeprisen igjen skal stige og alt skal bli som før. For det er veldig usikkert.

Venstre velger å lytte til økonomer som sier at Norge på grunn av vårt lands kostnadsnivå i fremtiden ikke vil nå opp i konkurransen med andre oljeproduserende land som har lavere kostnader. Norge og Kristiansundsregionen må ha flere ben å stå på.

I 2011 ble Oljeutvalget vedtatt utvidet til Olje- og energiutvalg etter Venstre sitt forslag. Så langt har ikke dette gitt merkbare initiativ knyttet til andre energiformer enn petroleum.
Venstre vil ha en aktiv næringspolitikk. Derfor ønsker Venstre at dagens Olje- og energiutvalg i Kristiansund skal få utvidet sitt mandat ytterligere til også å omfatte andre næringer enn petroleum. Vi fikk ikke støtte for vårt forslag i bystyret 1. september, men vi vil fortsette å jobbe for dette i kommende periode.

Det er en sammenheng mellom Venstre sin politikk på syttitallet og i dag. Miljøutfordringer og usikkerhet knyttet til oljeutslipp den gang, gjorde at daværende stortingsrepresentant Rossbach fra Venstre gikk imot leteboring nord for 62. breddegrad. Det var forutseende av ham. Han ville beskytte fiskeriressursene i havet. Derfor måtte vi sikre de tekniske løsningene, for så kunne gå videre med utbygging. De som har fulgt nrk sin serie om Oljens historie, forstår at aktsomhet var nødvendig. At våre lokalpolitikere den gang ville ha med Kristiansund på oljeeventyret, var også forutseende. Det bidro til at Kristiansund la forholdene tilrette slik at vi ble oljehovedstaden på Nordvestlandet.

De internasjonale forholdene gjør nå at situasjonen har endret seg. Det tar Venstre på største alvor. Vi vil ikke at Kristiansund skal havne i bakleksa fordi vi ensidig har satset på oljen. Vi vil at Kristiansund og Nordmøre skal være levedyktig for våre barn og barnebarn.

Klimautfordringene gjør at vi må endre kurs og satse på fornybare ressurser til produksjon av energi, varer og tjenester.
Venstre vil ha en politikk for fremtiden. Venstres listekandidater ser fremover. Stem Venstre!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**