Rana Venstre vil reetablere danselinja på Mo

Anja Johansen (Nordland Venstre), Lise Eliassen, Birgit Scherer og Mats Hansen (Rana Venstre), Foto: Mary Ann Dahl

Anja Johansen, leder og 2. kandidat i Nordland Venstre, var i helgen på besøk hos Rana Venstre. På søndag møtte hun Lise Eliassen og Birgit Scherer fra Polarsirkelen VGS sammen med Mats Hansen og Mary Ann Dahl fra Rana Venstre for å lære mer om hvorfor danselinja er viktig for Mo i Rana og hvorfor det var feil å legge den ned. Her fikk de nyttig informasjon om linjas historie siden oppstart i 2007, og kampen mot nedleggelse som danselærerne har måttet kjempe nærmest siden oppstart.

Det var to meget engasjerte og entusiastiske lærere som møtte opp for å snakke med Venstre-representantene, og det var tydelig at de ikke hadde gitt opp kampen selv om de har møtt mye motstand.

Vi har brukt enormt med energi på å kjempe for linja og selv om vi har blitt møtt med massiv motstand fra fylkeskommunen, kommer vi ikke til å gi opp kampen fordi vi brenner for elevene våre og for kunstformen vår, sier Lise Eliassen.

Sammen med Majken Søegaard og Therese Jürgensen har Eliassen og Scherer etablert KRAFT Dansestudio. Selv med to dansestudio i byen er pågangen stor. Dette tyder ifølge Scherer på at interessen for dans i Rana er stor, og at det derfor er mer enn nok grunnlag for å ha en danseklasse i byen. I tillegg sier de at ingen av de 30 interesserte som ikke fikk søke på linja i år har søkt seg til Bodø. Dette mener de er fordi dansemiljøet i Rana er så sterkt og fordi 16-17-åringer ikke ønsker å flytte fra familie og venner for å gå på skole.

Anja Johansen, leder i Nordland Venstre og selv lærer i videregående skole, er opptatt av bredden i det samlede utdanningstilbudet i Nordland og av de estetiske fagene sin posisjon i hele det 13-årige skoleløpet.

Nordland Venstre sine fylkestingsrepresentanter ønsker å se på mulig reetablering av danselinja ved budsjettforhandlingene for 2016. Vi kan selvsagt ikke opprette klasser for bare ett år av gangen. Ei eventuell reetablering må gi såpass ro rundt danselinja at et kull får fullføre sin videregående utdannelse og at en får tid til å kvalitetssikre tallgrunnlaget som gjelder søkermasse, frafall og gjennomføringsgrad. Potensielle elever skal ikke være skremt fra å søke på grunn av trusler om nedleggelse. Såpass må både foresatte, elever og skolen kunne forvente, sier Johansen.

Elevene fra danselinja får generell studiekompetanse etter endt 3-årig skoleløp, men det er også mulig å ta spesiell studiekompetanse ved å velge bort et fordypningsfag. Ifølge Eliassen og Scherer er det ikke alle elevene som vil bli dansere, tidligere elever fra danselinja finner vi i dag i svært varierte utdanninger og yrker.

Men de får dyrke sitt talent og sin kreativitet, og det gir ekstra motivasjon – noe som i sin tur reduserer frafallet og øker trivselen og følelsen av livsmestring, sier Elisassen og Scherer.

Ordførerkandidat Mats Hansen i Rana Venstre lot seg imponere av de to lærerne.

Jeg har hele tiden ment at det var feil av fylkeskommunen å legge ned danselinja på Mo. Etter å ha hørt på dere i dag og sett den gleden og entusiasme dere har for danselinja og elevene deres, er jeg enda mer overbevist. Jeg kommer til å kjempe for at danselinja blir reetablert og kommer til å jobbe hardt mot Nordland Venstre og eventuelle samarbeidspartnere etter valget for at dette skal bli en realitet, sier Hansen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**