Akershus, Oslo og Buskerud tilhører samme bo- og arbeidsmarkedsregion. For å få til et helhetlig og effektivt kollektivtilbud er en fusjon mellom Brakar og Ruter det mest hensiktsmessige.
For å få flere til å reise med buss og tog, må tilbudet være lettfattelig, effektivt og rimelig. Slik det er i dag er det for mange utfordringer knyttet til overganger, ulikt prissystem, dårlig koordinerte overganger mellom Brakar og Ruter sitt rutenett og en manglende overordnet strategi. Venstre mener en fusjon mellom Brakar og Ruter vil være det mest hensiktsmessige for å løse disse utfordringene.
Dette vil innebære en merkostnad for Buskerud fylkeskommune på et sted mellom 80 og 120 millioner kroner, sier Anders Wengen, fylkesordførerkandidat for Buskerud Venstre. Det vil kreve en omfordeling av midlene som i dag er på samferdselsbudsjettet, samt at det kan bli nødvendig med annen inntektsgenering fra samferdselssektoren. Det er vår vurdering at dette er nødvendig dersom vi skal greie å få ned bilbruken, redusere luftforurensingen og forbedre trafikkflyten.
Også for Ruter er fusjon en fordel. For å få til effektive løsninger, samt en god og effektiv bruk av bussparken, er det å levere til et stort område en konkurransefordel. De neste årene skal det gjøres store investeringer i nye nullutslippsbusser, det skal gjøre infrastrukturoppgraderinger og det skal forskes på nye, effektive og miljøvennlige løsninger for blant annet fergedrift. I et slikt perspektiv er det formålstjenlig å være ett stort selskap.
Vi ser en rekke fordeler ved en slik organisering sier Solveig Schytz, fylkesordførerkandidat for Akershus Venstre. Det viktigste for oss er at befolkningen i både Akershus, Oslo og Buskerud får et så godt tilbud som mulig, både med tanke på pris og regularitet. Vår vurdering er at det får de med en slik løsning.
Kommunene i Buskerud har i flere år gitt uttrykk for at de ikke er fornøyd med tilbudet slik det er i dag. – Dette er ikke kritikk av Brakar, sier Rebekka Borsch, ordførerkandidat i Røyken og fylkesleder i Buskerud Venstre. – De har levert så godt de har kunne gitt de rammene de har hatt til disposisjon. Men det er svært krevende å drive et kollektivtilbud effektivt, både med tanke på drifts- og utviklingskompetanse og økonomi. Dette kan løses bedre ved at ressursene til de to selskapene slås sammen. Det har også vært utfordrende for oss i nedre del av fylket å skulle forholde oss til to selskap. Ved en slik løsning slipper vi det.
Venstres ordførerkandidater i Buskerud er samstemte i sin støtte til denne saken. – Dette vil gjøre det både lettere og rimeligere å bruke kollektivt i Buskerud, sier ordførerkandidatene. Det er viktig både for miljø, for næringslivet og for befolkningen.