Ønsker en sti langs sjøen sør i byen

STI SØRFRA: Ivar Markussen ved Harstad Camping og Harstad Venstres Maria Serafia Fjellstad er enige om at en sti fra Kanebogenfjæra er en god idé for de stadig flere som ønsker å gå tur i området., Foto: Privat

Kanebogenfjæra kan bli den nye stien langs sjøen. Harstad Venstre inviterer til dugnad for å få til en tursti i fjæra på sørsida av byen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Å legge til rette for flere turstier er et enkelt og effektfullt tiltak for folkehelse og trivsel. Kanebogenfjæra er et område som mangler en tursti langs sjøen, men hvor forholdene ligger godt til rette.

Byen ved sjøen

-En tursti her vil være flott blant annet for de mange som bor i Kanebogen – som et positivt friluftstilbud til den store befolkningstilveksten som forventes sør for sentrum i de nærmeste årene. En sti her kan gjerne sees på som begynnelsen av Stien langs sjøen sørfra, sier Maria Serafia Fjellstad, ordførerkandidat for Harstad Venstre.

Venstre har drøftet saken blant annet med grunneierne ved Harstad Camping, som hilser et turstiprosjekt velkommen.

Harstad Venstre mener et aktivt friluftsliv er positivt både for byen og for folkehelsa. Alle skal ha rett til naturopplevelser, til å ferdes fritt og til å høste av naturens overskudd. To av Harstads fremste fortrinn er nærheten til sjøen og nærheten til naturen, og turstier langs sjøen maksimerer gevinsten av våre fortrinn.

Vi er best sammen

Venstre peker på at Stien langs sjøen tatt dette innover seg. Her forenes historie og natur, folkehelse og friluftsliv, sjø og land. Ideen er blitt – og blir – virkelighet gjennom privat initiativ og dugnadsinnsats, i samarbeid med byens næringsliv. Det siste skudd på treet er Statoils ønske om å bidra med mer kunst i det offentlige rom.

-De gode ideene må tas vare på, løftes fram og gis politisk støtte. Vi er best sammen, det er da vi skaper byen vi ønsker å bo i. Det er da vi får et grønnere, varmere og rausere Harstad. Venstre vil invitere til et samarbeid mellom kommunen, næringslivet, privatpersoner, grunneiere og det frivillige Harstad for å få til en sti langs sjøen nord i byen, sier Maria Serafia Fjellstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**