Hva vil Venstre med Høvåg?

Høvåg ligger som en grønn lunge med kulturlandskap, skjærgård og relativt uberørte skogområder med gode friluftsmuligheter mellom Lillesand og Kristiansand. Likevel er det kort vei til skole, idrettshall og butikksentra. Mange velger å bo i Høvåg nettopp på grunn av kombinasjonen av disse kvalitetene. Samtidig er det et nokså lite samfunn som er nokså gjennomsiktig på godt og vondt, men kanskje mest på godt. For ungdom er det et relativt trygt sted å vokse opp. Hva vil skje i årene som kommer? Forandringer vil komme, men klarer en ny kommune å styre dem i en ønsket retning?

Utbygging

Boligbyggingen sett under ett har vært for høy de siste årene og har bidratt til den økonomiske krisen kommunen er midt oppe i. For med utbygginger følger også kostnader for kommunen. Det er vedtatt at framtidig bygging i Høvåg i hovedsak skal foregå langs hovedveien mellom Høvågkrysset og Hæstadsletta. Det er en god tanke som man bør holde seg til og som Venstre støtter siden det her er gang- og sykkelvei, og dermed har barn og unge muligheten til å gå og sykle til skolen og hallen. En trygg overgang over riksveien ved Framsyn barnehage må imidlertid på plass så fort som mulig.

Dyrket mark må skjermes for utbygging, også i sentrumsområdet i Høvåg. Og det bør etterstrebes at utformingen av boliger står i stil til eventuell tilgrensende bygningsmasse. Fortetting i eksisterende bebyggelse er nok mer aktuelt i sentrumsområder i Lillesand enn i Høvåg, men vi nevner det likevel. Fortetting er mest ønskelig i områder med kollektivtilbud for å kunne utnytte dette, og den bør i større grad foregå på naboenes premisser enn det som har vært tilfelle de siste fire årene. Naboprotester har i liten grad blitt tatt hensyn til, og det meste er vedtatt slik utbygger har ønsket. I Høvåg er det dessuten begrenset hvor stor boligmasse det er ønskelig å ha med dagens veistandard. Veiene er knapt nok dimensjonert for dagens trafikk. Mange av momentene nevnt her er også gjeldende for Justøya.

Kommunikasjon

Venstre skulle gjerne sett at flere brukte bussen for da ville det vært lettere å argumentere for et bedre kollektivtilbud i Høvåg. Uansett fortjener bygda også et busstilbud på lørdager slik at man kan komme til og fra Lillesand og Kristiansand både lørdag formiddag og ettermiddag. Og en kveldsbuss hjem fra Lillesand og Kristiansand onsdag og fredag vil vi også jobbe for. Venstre vil undersøke om det er mulig for private å koble seg på fibernettkabelen som finnes i Høvåg i dag, og som betjener menighetskontoret og skolen. Kommunen kan neppe bidra særlig økonomisk her, men hvis flere naboer går sammen vil kostnadene for den enkelte reduseres.

Oppvekst

Barnehagedekningen i Høvåg er bra, men Venstre vil se på bemanningen i kommunens barnehager og styrke denne der det er behov, særlig i forhold til antall pedagoger, samt gå inn for at det skal være et løpende opptak gjennom året.

Inntil det står klar en ny ungdomsskole i Lillesand betraktelig nærmere Høvåg enn der Lillesand ungdomsskole ligger i dag, er det ikke aktuelt for Venstre å stemme for en flytting av ungdomsskolen i Høvåg. En eventuell ny ungdomsskole i framtida bør ligge en plass langs kollektivaksen (gamle E-18) mellom Vestre Vallesverd og Kjerlingland/avkjørsel Justøya, der mye av utbyggingen i årene som kommer vil og bør skje.

Ungdomsklubbene i Høvåg og Lillesand må få tilbake ordinære åpningstider hver onsdag og fredag. De unge trenger et rusfritt aktivitetstilbud som kan bidra til å holde dem unna uønskede miljøer. Dette er en investering i framtida. Prosjektene UNG og PUSH i regi av menighetene bidrar med svært viktige tilbud til ungdom, men det er også viktig at kommunen har et eget tilbud som alle kan føle at de kan delta på. Venstre vil øke eiendomsskatten med én promille og bruke dette i sin helhet til oppvekstsektoren og først og fremst for å reversere noen av de kuttene som er foretatt i skolen.

 

Petter Toldnæs , Jan Helge Kjøstvedt

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**