Friluftsområder må sikres

Ellen Korvald, Foto: privat

Friluftsliv gjør godt for både kropp og sjel, og er viktig både i hverdag og helg. Noe bedre for folkehelsen kan knapt tenkes.

Kongsberg byr på gode turmuligher. Knuten, Skrim og Ble gir for flotte rammer for dagsturer, og må tas vare på som de viktige friluftsområdene de er. Og selvsagt mener Venstre at Knutefjell ikke er til salgs.

Men minst like viktig er de grønne nærområdene i og rundt byen som gir gode muligheter for småturer i hverdagen. Sammenhengende sti på begge sider av Lågen, slik kommuneplanen viser, er et godt eksempel på et slikt lett tilgjengelig nærturområde. Men det gjenstår fortsatt mange praktiske tiltak før dette er fullført. Her er bl.a. kommunalt kjøp av flyplassområdet på Skavanger viktig. Dette skal, etter initiativ fra Venstre, drøftes i kommunestyret denne uka.

Et annet område som ofte har blitt diskutert, er Vibehaugen. Venstre har hele tiden vært tydelige på at dette skal være et grøntområde som er tilgjengelig for alle, og ikke bebygges..

Byen vokser og presser på nærturområdene rundt bykjernen. Kommuneplanen har definert hensynssoner for friluftsliv og kulturmiljø både øst og vest for byen. Disse sonene grenser mot bebyggelsen og er satt for å sikre kort avstand fra boligområdene og ut i skogen. Friluftssonen er viktig for fine småturer i nærmiljøet, mens hensynssonen for kulturmiljø i tillegg ivaretar Kongsbergs helt unike løkkelandskap. Dette gir i praksis vår bymarkgrense. Disse grensene må vi være nøye med å opprettholde.

Å sikre gode friluftsmuligheter i og rundt byen er en viktig sak for Venstre. Dette har vi frontet i årene som har gått, og det vil vi fortsette med.

Ellen Korvald, 2. kandidat for Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**