Marienlyst – Mennesker, idrett, frivillighet

Marienlyst - Mennesker, idrett, frivillighet
Drammen Venstre ønsker at Marienlyst skal være et grønt område for all type aktivitet., Grafikk: Alexander Solbakken og Lars Andre Landås
Marienlyst - Mennesker, idrett, frivillighet
Drammen Venstre ønsker at Marienlyst skal være et grønt område for all type aktivitet. Klikk på bildet for stor versjon.

Hva er bakgrunnen for å bygge boliger på Marienlyst?

Drammen har et underskudd på idrettsanlegg, og kommuneøkonomien har ikke rom for store investering. Marienlyst-prosjektet gjør det mulig å finansiere en ny hall på Marienlyst og ny løpebane og andre anlegg som idretten trenger. Hvis idretten ønsker dette, så er Venstre med på laget.

Er boliger på Marienlyst en god ide?

I Norge er det et mål om å fortette rundt knutepunktene. Boliger på Marienlyst ligger i kort avstand til buss og tog, og vi tror at bosettingen vil skape liv på Marienlyst og Strømsø, samt bidra positivt til handelen i sentrum.

Vil Venstre bygge høyhus på Marienlyst?

For Venstre har det vært viktig at uteområdene på Marienlyst ikke blir privatisert, men er tilgjengelig for alle. I forslaget formannskapet gikk videre med, følte vi i Venstre at bakkeplan ble privatisert. For at økonomien i prosjektet skal kunne finansiere idrettsanlegg, kreves det et visst antall leiligheter, så i vårt forslag har vi valgt å bygge noe høyere for å få plass til gode og tilgjengelige utearealer på Marienlyst. Byggene vil være lavere enn for eksempel skistadbygget. Venstre har lansert en skisse på hvordan vi tenker oss prosjektet, men er åpne for andre forslag som ivaretar vårt ønske om et aktivt og levende Marienlyst.

Noen partier sier de har andre finansieringsmodeller for ny idrettshall…

Vi har sett disse forslagene, men klarer ikke se hvordan disse er realistiske. Et av forslagene har vært å bygge leiligheter der Strømsø videregående skole er i dag, men vi har ikke møtt en eneste fylkespolitiker som sier at Drammen kommune kan få overta denne eiendommen. Svaret vi får er at fylkeskommunen trenger pengene selv. Hvis noen kommer med et realistisk alternativ, vil Venstre være villig til å se på Marienlyst-prosjektet med nye øyne. Vi har også sagt at hvis ikke idretten ønsker Marienlyst-prosjektet, så må kommunen legge vekk prosjektet.

I motsetning til enkelte andre partier, har Venstre hele veien stått for de samme verdiene i denne saken.

Venstre sier ja til…

1. Grønne lunger
    Venstre vil ikke tillate privatisering av bakkeplan på Marienlyst.
  2. Ny hall for breddeidretten
    Venstre vil bruke hele overskuddet av boligsalget til nye idrettsanlegg.
  3. Frivilligheten
    Venstre vil ha et nytt og fleksibelt bygg for Drammens frivillighet.
  4. Uorganisert aktivitet
    Venstre vil at Marienlyst skal bli et område for all type aktivitet.
  5. Sentrumsnære boliger
    Venstre vil ha miljø- og familievennlige boliger med kort vei til alt.

Les også:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**