Venstre krever handling for Oslofjorden

Venstres 1. kandidater i Vestfold, Akershus og Østfold vil ha verneplan for Oslofjorden. Fra venstre 1. kandidat i Vestfold, Kåre Pettersen, 1. kandidat i Akershus, Solveig Schytz, 1. kandidat i Østfold, Amelia Aune og stortingsrepresentant Ola Elvestuen, leder i Stortingets energi- og miljøkomite. , Foto: Per Martin Berg.

Venstres fylkeslag rundt Oslofjorden foreslår at det utarbeides en samlet verneplan for Oslofjorden og etableres flere marine verneområder. Venstre vil verne området Breidangen – Horten – Bastøy – Larkollen – Slagentangen. Venstre foreslår også at Holmestrandsfjorden og Drammensfjorden inngår i verneområdet.

– Det er nødvendig å opprette marine verneområder i Oslofjorden. Formålet med verneområdene er å gjenoppbygge viktige fiskebestander og bevare det rike biologiske mangfoldet i området. Vi er den siste generasjonen som kan redde mangfoldet i Oslofjorden, sier Solveig Schytz, fylkesordførerkandidat for Venstre i Akershus. Hun legger til at Oslofjorden må sikres som en rik ressurs for friluftsliv og rekreasjon for en stor del av landets befolkning.

Forslag i Stortinget

Venstres fylkesledere mener forvaltningen av Oslofjorden har sviktet og at det er helt nødvendig med raske og omfattende tiltak. Fylkeslagene rundt Oslofjorden har derfor tett dialog med Venstres stortingsgruppe ved Ola Elvestuen, leder i Stortingets energi- og miljøkomite.

Venstre vil i løpet av høsten 2015 utarbeide et forslag som vil bli fremmet i Stortinget.

– Vi vil arbeide raskt med saken, slik at marine verneområder kan opprettes snarest mulig. Vi har mye kunnskap om status for situasjonen i Oslofjorden, påpeker Venstres fylkesledere i Akershus, Østfold, Buskerud og Vestfold.

– Vi setter i gang en polisk prosess og forskning som skal lede til en verneplan for Oslofjorden, sier Ola Elvestuen, leder i Stortingets energi- og miljøkomite.

Strengere regulering

Venstre foreslår strenge tiltak for å regulere fisket i Oslofjorden. De viktigste tiltakene i de marine verneområdene er:

• Forbud mot alt profesjonelt fiske, herunder lysfiske og bruk av trål.
  • Forbud mot garnfiske og bruk av teiner/ruser i marine verneområder (det kan gjørs unntak for fiske av krabbe ved bruk av teiner).
  • Fiske med snøre og stang tillatt, samt dørjing.

– Det er helt nødvendig å innføre strengere begrensninger av fisket i Oslofjorden. Det gjelder særlig det profesjonelle fisket, herunder lysfisket, understreker Akershus Venstres fylkesordførerkandidat Solveig Schytz.

Venstre forutsetter at det for de marine verneområdene utarbeides detaljerte bestemmelser. De marine verneområdene fastsettes endelig etter grundige faglige vurderinger.

Meget kritisk

Venstre fylkeslag i Akershus, Østfold, Bukerud og Vestfold har i flere år arbeidet med utforming av forslag til verneplan for Oslofjorden.

– Forskernes alarm i juni 2015 viser at det kreves umiddelbar politisk handling.

Situasjonen er meget kritisk for flere fiskeslag. Forekomsten av kysttorsk ligger på et historisk bunnivå. Dette viser dessverre at fiskeriforvaltningen ikke i tide har lyttet til forskernes anbefalinger. Det er til syvende og sist et politisk ansvar, fremholder Schytz.

Det er etablert tre nasjonale marine verneområder etter naturmangfoldsloven. Disse er: Saltstraumen i Nordland, Framvaren i Aust-Agder og Tauterryggen i Nord-Trøndelag.

Algeoppblomstring

Venstre mener algeoppblomstring i Oslofjorden de siste årene viser at forurensningssituasjonen er kritisk. Både kommunale kloakkutslipp og utslipp fra landbruket har negative konsekvenser.

– Forurensningssituasjonen innenfor det aktuelle området bør vurderes nærmere.

Det bør stilles krav om at kommunene foretar biologisk og kjemisk resing av all kloakk. Avrenning fra landbruket må vurderes nærmere, det gjelder særlig fra de største vassdragene, sier Solveig Schytz.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**