I Rosenkrantzgate blandes gjennomgangstrafikk, tungtrafikk og rushtrafikk med boligområder skoler og barnehager. Slikt var kanskje greit på 70-tallet, men det er ikke det fremtidsrettede, trygge og sunne Drammen vi ønsker. Folk på Åssiden og Øren har krav på ren luft og trygge områder.
Drammen Venstre vil ha kollektivfelt, lav fartsgrense og tilrettelegging for gående og syklende i Rosenkrantzgata. Så fort som mulig. For å unngå at trafikken flytter seg til andre siden av elva, og fordi befolkningen på Gulskogen også er i ferd med å bli kvalt av biltrafikk, må det samtidig innføres lav fartsgrense og gode gang- og sykkelfelt i Nedre Eikervei.
I Oslo gikk biltrafikken ned med en tredjedel fra en dag til en annen da Smestadtunellen ble stengt for oppgradering. Drammen Venstre har stor tro på folks evne og vilje til å bidra. Men det forutsetter at kollektivtilbudet blir et reelt alternativ. Da må bussene slippe uhindret frem og ha hyppige avganger.
Hvis det ikke blir gjort store grep med kollektivsatsingen i Drammen, vil vi få en 40 prosents økning i biltrafikk innen 2036. For hver kollektivreisende vil det komme seks nye biler på veiene. (kilde: Kollektivtransport i Drammen 2013)
Drammen har over lang tid hatt ulovlig dårlig luftkvalitet. I Norge dør årlig 1500 på grunn av luftforurensing. En av fire barn utvikler astma før fylte 16 år, i følge Astma- og allergiforbundet.
-Vi har ikke tid til å vente. Vi må ha busstrasé nå.