Debatt om oppvekst i Harstad

Utdanningsforbundets paneldebatt om oppvekst, Foto: Sigrid Ina Simonsen

Utdanningsforbundet arrangerte i kveld sin sedvanlige debatt om oppvekst, og panelet var bredt sammensatt med representanter fra alle partier, forutenom MDG . For Venstre stilte Ordførerkandidat Maria Serafia Fjellstad. Blant publikum var både foreldre og ansatte i oppvekstsektoren, samt politikere fra flere partier. Dessverre var oppmøtet ikke så stort som man skulle ønske, så desto større grunn til å publisere Marias innledning her:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

“Jeg innleder ofte med å fortelle hvorfor jeg stemmer Venstre. Venstre har i mer enn 130 år basert politikk på en sosialliberal ideologi. Venstre kombinerer med det frihet for den enkelte med ansvar for hverandre. Harstad Venstre er eldre enn Norges Venstre, og ble stiftet høsten før, i 1883. Den gang var det lærernes strid mot staten utgangspunktet for dannelsen av det lokale partilaget. Dette er politikk vi kan kjenne igjen også i dagens Harstad Venstre; hvor fokuset på lærerens autonome rolle, reduksjon av byråkrati og eksempelvis enigheten mellom Utdanningsforbundet og Venstre ifm lærerstreiken i fjor høst.

Venstre mener kunnskap og kompetanse danner grunnlaget for demokrati, verdiskaping og velferd. Oppvekstområdet blir det med et viktig område for Venstre, noe som blant annet ble reflektert i at vi fremmet over 30 forslag til Oppvekstplanen i vår – og sørget for utsettelse for å få til en bedre plan. Jeg vil nå innledningsvis knytte noen ord til barnehage, til skole, til skolebiblioteket og til forebyggende helse.

Barnehage: De siste årenes satsning på full barnehagedekning har gitt oss en stor barnehageutbygging, men etterslep på utdanningen av førskolelærere. Vi vet at på landsbasis mangler rundt 6000. Det viktigste er derfor å bidra til kraftig rekrutterings- og kompetanseløft i barnehagene. Da må man rekruttere inn de med utdanning, og tilby ansatte etter- og videreutdanning.

Ulike foreldre og ulike barn gir et behov for mangfoldighet i barnehagesektoren. Venstre ønsker bidrag fra både offentlige og private aktører, vi ønsker å styrke kvalitet og valgmulighet, og med det også bevare familiebarnehagene. Samtidig vil vi jobbe for full barnehagedekning, også for barn født etter 1.9.

Barnehagen viser seg å være viktigere for barna med det økonomisk vanskeligste utgangspunktet. I revidert Statsbudsjett fikk Venstre gjennomslag for endringen som gjør barnehagen billigere for dem som har minst.

Skole: Venstre mener at skolens viktigste oppgave er å gi den enkelte elev et best mulig kunnskapsnivå, gode grunnleggende ferdigheter og tro på egne evner. Til det er dyktige og motiverte lærere nøkkelen. Venstre ønsker å løfte lærerne både gjennom etterutdanning og mer bruk av internundervisning på skolene. Vi må ha større tillit til fagfolks kunnskaper, meninger og vilje til ansvar. Leksefri skole er et eksempel på en sak som har blitt tatt opp fra flere: Også her mener vi at vi bør ha tillit til lærerne, og hva de opplever er best for den aktuelle eleven, klassen og klassetrinnet.

Venstre er partiet som sterkest har tatt til ordet for reduksjon av byråkrati i alle sektorer. Lærerne trenger mer tid til planlegging og tilrettelegging av undervisning, ikke å overøses av nye rundskriv og bestemmelser.

Harstad skole har vært på dagsorden i perioden som har gått, og slik jeg leser det politiske landskapet er det flertall for å få til oppstart av nye Harstad skole i kommende periode. Venstre har også programfestet at vi ønsker ei evaluering skolestrukturendringen for å få tallfestet og beskrevet gevinst og kostnad.

Skolebibliotek: Det er ikke lenger noen selvfølge med et godt skolebibliotek, og forskere mener dette går utover barns leseferdigheter. Jeg besøkte igår Seljestad barneskole sitt skolebibliotek, og fikk se hvordan de gjennom å prioritere skolebiblioteket og full stilling til skolebibliotekar også prioriterer elevenes leselyst, leseglede og leseopplæring! Her lånes det ut 16000 bøker i året, i tillegg til alt som leses på biblioteket – og vi vet at leselyst gir mer lesing og bedre lesing, som igjen styrker alle øvrige fag.

Forebyggende helse: Skolen er også en viktig arena for forebyggende helsearbeid. 7 av 10 helsesøstre sier de har for lite tid til å drive forebyggende arbeid. Flere helsesøstre inn i skolen gir mulighet for et større fokus på forebyggende innsats, som mobbing, seksualundervisning, psykisk helse og overgrep. Venstre er glade for gjennomslag i inneværende år for flere helsesøstre, og vil også stå på i senere runder. Venstre har i de fire årene som har gått vært partiet som oftest løfter forebyggende helse – det vil vi også være i de neste fire.

Det var altså noen innledende kommentarer; om Venstres sosialliberale ideologi, om vårt ønske om full barnehagedekning og mangfoldighet i barnehagesektoren, om vår tillit til læreren som fagperson, om vårt ønske om ei satsning på skolebiblioteket og om fokus på skolen som arena for forebyggende helsearbeid.”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**