Lese mer? Hos Bergensprogrammet finner du alt av utredninger, dokumenter og rapporter.
Venstre vil ha Bybanen langs Bryggen
Fordi flere vil ta banen om stoppene er lett tilgjengelige for alle, slik at Bybanen går fra der folk bor til dit folk skal.
Hvor vil Venstre ha bybanestoppene?
Med Venstres løsning får vi bybanestopp på Torget, ved Sildesalgslaget, på Sandvikstorget og ved Sandviken Brygge før NHH. Traseen fra NHH til Vågsbotn er enstemmig vedtatt i bystyret, så her er det ingen som krangler. Der er stoppene vedtatt lagt i Eidsvåg, Tertneskrysset, Hesthaugvegen, Åsane terminal (C-tomten), Tide-tomten, Nyborg, Flaktveitveien og Vågsbotn.
Hva skal vi gjøre med alle bilene?
Trafikk-avvikling i Sandviken, Øvergaten, Nye Sandviksvei osv kan du lese mer om her og her.
Bryggen-alternativet legger i utgangspunktet opp til at det fortsatt skal være biltrafikk i én kjøreretning. Grunnen til det er at bestillingen var å lage et bybanealternativ som kan bygges helt uavhengig av andre prosjekter. Venstres forslag er å fjerne all biltrafikk. Det går fint, så lenge vi fjerner gjennomgangstrafikken fra E39 som ikke har noe der å gjøre uansett.
Vi må også huske på at biltrafikken skal ned, det er derfor vi bygger ut Bybanen. Siden Bybanen langs Bryggen ikke bare er det alternativet som gjør at flest passasjerer tar Bybanen, men også gir mest sykkelvei, er det best egnet til å nå det målet Venstre har fått hele bystyret med på, nemlig en 10 % reduksjon av biltrafikken de neste fem årene.
Hvordan får vi bort gjennomgangstrafikken?
Vi skal bygge Ringvei Øst fra Arna til sør for Fjøsanger. Dette vil fjerne E39-trafikken gjennom hele sentrum. Ringvei Øst er med ett blitt et vesentlig mer realistisk prosjekt etter at alle gikk bort fra å bygge den såkalte ”Arnatunnelen” mellom Arna og Nygårdstangen.
Venstre har sammen med SV og Byluftlisten fremmet en rekke tiltak mot unødvendig biltrafikk i Øvregaten, Sandviksveien og Nye Sandviksvei. Vi vil ha miljøgate og vi er åpne for å skjerme hele området med en bomring mot gjennomgangstrafikk, hvor beboerne får fritak.
Er Bybanen langs Bryggen en trussel mot Bryggens UNESCO-status?
Nei! ICOMOS, som er fagorganet som forvalter UNESCO-statusene, har levert en endelig høringsuttalelse i saken som sier at med tiltak som batteridrift (som Venstre støtter) og lignende, kan de anbefale å bygge Bybanen langs Bryggen. Bybaner går også rett ved UNESCO-steder i mange andre europeiske byer.
De skriver faktisk: Et alternativ med bane i tunnel vil være usikkert med hensyn til de opprinnelige kulturlagene og fundamenteringen av Bryggen og vi kan derfor – ut fra et føre var prinsipp – ikke anbefale en slik løsning. (Kilde: Fagrapport om Bybanen og Bryggen, 11.04.2014)
Er tunnel mye raskere enn Bybanen langs Bryggen?
Nei. ”Tunnel-alternativet” er uklart: Ulike tunnel-tilhengere snakker om ulike tunneler.
Om vi tar utgangspunkt i det alternativet Høyre har foreslått, er forskjellen i kjøretid for banen mellom 2 og 3 minutter, mens forskjellen i reell reisetid for en passasjer som skal fra Bergen sentrum til for eksempel NHH er minimal; bare noen sekunder.
Årsaken til det er delvis fordi det tar tid å gå opp og ned av t-banestopp, men primært at selve stoppene er plassert lenger bort fra de største transportrutene i alle tunnel-alternativene enn i dagløsningen, fordi vi ikke kan grave midt under sentrum.
Er Bybanen utsatt for flom?
Nei. Veibanen skal heves mellom 20 og 50 cm langs Bryggen. Årsaken til spennet mellom 20 cm og 50 cm er at dagens vei ikke er like høy langs hele strekningen. Utredningene presiserer at det ikke vil gi noen barrierevirkning, for veien ligger uansett ikke høyt i dag. Sannsynligheten for årlige oversvømmelser i år 2100 er regnet ut til å være svært liten.
Utredningene skriver: Nivåforskjellene i bygulvet vil fordeles over hele arealet fra bebyggelse til kaikant, og det vil ikke være nødvendig å etablere høye kanter eller lignende. (Kilde: Fagrapport om Bybanen og Bryggen, 11.04.2014)
Hva gjør vi på 17. mai og under store arrangementer som Tall Ships Races?
Da gjør vi akkurat det samme som vi gjør i dag: Vi stenger den delen av sentrum for trafikk. Bybanen snur i Kaigaten og ved Sildesalgslaget. Dette går helt fint i dag, det er ingen grunn til at det ikke også skal gå fint når Bybanen er bygget.
Er Bybanen i tunnel dyrt?
Ja! Avhengig av hvilken tunnel-løsning som velges, er det et sted mellom en halv, én, og to milliarder dyrere. Tommelfingerregelen er at jo lenger bort fra sentrum undergrunnsstoppene er, jo rimeligere er de. Jo rimeligere de får tunnelen til å bli, jo dårligere blir kollektivtilbudet.
Bybanen i tunnel er også mye dyrere i drift enn Bybanen i dagen. Det skal finansieres over det samme kollektivbudsjettet som alt annet. Jo mer Bybanen koster, jo færre busser har vi råd til å kjøre ellers i byen. I tillegg er et undergrunns-stopp minst 10 ganger så dyrt å vedlikeholde som et stopp i dagen. (Kilde: Konsekvensutredning Bybanen Bergen sentrum – Åsane, 2013).
Fraråder antikvariske myndigheter å bygge Bybanen langs Bryggen?
Nei. Riksantikvaren ønsker primært ikke utbygging i det hele tatt, men kan akseptere Bybanen langs Bryggen dersom ein samstundes fjernar det meste av ordinær biltrafikk og om farten på Bybanen er så lav at inngjerding ikkje er naudsynt av omsyn til sikkerheit (Kilde: Riksantikvarens uttalelse i saken)
Byantikvaren er heller ikke utdelt positiv til utbygginger i området, men mener Bryggen er et mer skånsomt alternativ for kulturminner enn å bygge tunnel.
Må det graves med t-skje eller rives bygg for å bygge Bybanen langs Bryggen?
Absolutt ikke! Bybanen skal bygges langs dagens fylkesvei 585. Den er bygget på stein og betong. Ingen bygg der må rives, ikke engang Rundetårnet ved Torget. Skal vi bygge tunnel må vi derimot rive opp til flere bygg i sentrum.
Kan Bybanen langs Bryggen skade Bryggen?
Nei! Derimot har Norges Geologiske Undersøkelse konkludert med at det er tunnel som innebærer størst risiko for fysiske skader på Bryggen.
NGU skriver: Generelt bemerker vi at traseer i dagen medfører mindre risiko på endringer i grunnvannet enn traseer gjennom fjell eller i kulvert gjennom løsmasser. (Kilde: NGUs høring/anbefaling til Riksantikvaren)
Skal Bybanen til Åsane konkurrere mot ekspressbussene?
Nei! De skal fremdeles gå, ja snarere trenger vi flere av dem. Bybanen skal frakte det store flertallet som tross alt reiser over relativt korte avstander, men som i dag bruker bil. Den typiske reisende vi vil treffe er hun som bor i Ytre Sandviken og i dag kjører til jobben og parkerer i Klostergarasjen, men kan bytte til kollektivt om hun oppfatter et skinnegående alternativ som pålitelig og komfortabelt. Bybanen som konsept er ikke et forstadstog, den rollen skal ekspressbussene ha.
Hvem ønsker Bybanen langs Bryggen?
- 14 av 15 faginstanser, herunder Byantikvaren, Skyss og Bybanen Utbygging AS
- Naturvernforbundet
- Bergen Næringsråd
- Venstre, SV, KrF, Byluftlisten
- Et stort mindretall i Høyres bystyregruppe
Hvem ønsker Bybanen i tunnel?
- Ap, Frp, Miljøpartiet De Grønne, Høyre, Rødt, Sp