Besøk på Seljestad barneskoles skolebibliotek

Skolebiblioteket på Seljestad barneskole, Foto: Maria Serafia Fjellstad

Midt i valgkampen prioriterte ordførerkandidat Maria Serafia Fjellstad et besøk på skolebiblioteket på Seljestad barneskole, for å lære mer om hvordan de gjennom å prioritere skolebiblioteket gjør gode grep for leselyst, leseglede og med det også leseopplæringen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Gjennom de siste femten årene har Seljestad barneskole bygget opp et rikholdig skolebibliotek. I nær hele perioden har de valgt å ha bibliotekar i full stilling. Dette sikrer både en kontinuitet i innkjøp av ny litteratur, kunnskap om utvalg, men gir også en ekstra ressurs i undervisningen av elevene. Hver klasse har en time på biblioteket i uka, hvor bibliotekar Torill både formidler for elevene, finner bøker som passer den enkeltes nivå, og elevene leser sammen eller hver for seg.

Gjennom å prioritere opp biblioteket har det også blitt en administrativ ressurs. Her administreres alle skolebøkene, som i starten av året deles ut som et personlig lån til hver enkelt elev. På denne måten tydeliggjøres ansvaret, og boka leveres i større grad enn før tilbake ved årets slutt i like god stand som da den ble delt ut. Her administreres lærerveiledningene til lærerne; færre forsvinner og sjeldnere kjøpes det inn dobbelt. Den administrative ressursen skolebiblioteket representerer forlenger levetid på bøkene, og med det er også penger spart.

Siste året har skolebiblioteket også lånt inn bøker fra Deichmanske bibliotek på alle andre morsmål som er i bruk på skolen. Dette bidrar til at minoritetselever også får lese på sitt eget morsmål, noe som er til glede både for foreldrene og barna. Når i tillegg alle barn og foreldre når som helst kan søke opp bøker fra bibiliotekets database på internett, bestille boka over e-mail, og deretter motta den som ranselpost etter få dager: da understreker det at lesing og leselyst er plassert i høysetet på Seljestad barneskole! 16 000 utlån fra Skolebiblioteket per år forteller oss at satsningen tas imot med åpne armer fra elevene.

Gjennom et klart fokus og klar prioritering over år har Seljestad barneskole klart å gjøre grep som bedrer leseopplæringen gjennom økt leseglede og leselyst, samt kontinuitet i leseopplæringen. Dette har de gjort gjennom prioritering innen egen ramme; uten ekstrabevilgninger eller ordre fra eksternt hold. Venstres Maria Serafia Fjellstad var begeistret for det hun så og hørte, og var klar på at det gode budskapet må spres – slik at andre kan dra nytte av ideene og løsningene!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**