Mosjøen sentrum for alle? Franziska Wika stiller to spørsmål til ordføreren

Franziska Wika under spontanspørretimen i siste kommunestyremøte før valget, Foto: Carola K.Urvik

1. Status tilgjengelighet og universell utforming av publikumsrettede virksomheter
Norges handikapforbund (NHF) har over flere år kartlagt inngangspartier til publikumsrettede virksomheter i nordnorske kommuner. Kartleggingen legges etterhvert frem for politikere, administrasjon og næringsliv. I 2013 ble Mosjøen sentrum med tilsammen 45 offentlige og private virksomheter kartlagt. Resultatet ser slik ut:
13 tilgjengelig (14%)
19 nesten tilgjengelig
13 hadde større utfordringer (trapper/glype 20cm).
Totalt er dermed 32 steder utilgjengelige eller vanskelig tilgjengelige for funskjonshemmede.

Undersøkelsen viser at ca. 86% av publikumsrettede virksomheter i Mosjøen sentrum er utligjengelige for bevegelseshemmede.

Tall er hentet fra NHF sine hjemmesider kartlegging av publikumsbygg

Mitt spørsmål til ordføreren er:
Har Vefsn kommune aktivt fulgt opp denne kartleggingen av tilgjengelighet og universell utforming og hva er status i dag?

Driftsenhetsleder for teknisk etat, John Peter Garnes svarte at han ikke hadde opplysninger om status i Vefsn kommune per i dag, men at kommunen selvfølgelig holder seg til loven om tilgjengelighet og universell utforming ved alle kommunale nybygg. Han sa videre at det kan være vanskelig for kommunen å pålegge private næringsaktører å legge tilrette for funksjonshemmede.

Franziska Wika repliserte at det må være mulig for Vefsn kommune å oppfordre private næringsaktører til å gjøre sine etablissement tilgjengelig for alle, og at kommunen bør holde fokus på Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven. Mosjøen skal være en by for alle, uavhengig om de har en funksjonshemming eller ikke.

2. Spørsmål angående Mosjøen torg
I sommer ble det innredet parkeringsplasser for motorsykler i fotgjengersonen i Strandgate 30/32 foran brillebutikken Specsavers Stensland. Det ble satt opp store uestetiske betongklosser som ikke hører hjemme i et bysentrum, men heller på en byggeplass. Med dette tiltaket forsvant beklageligvis de siste torghandlerne i Mosjøen sentrum. Det er meg også kommet for øret at det nå planlegges å rive den siste beplantningen på Mosjøen torg foran gamle Domusbygget.

Mosjøen torg nærmer seg den estetiske smertegrensen.

Mine spørsmål til ordføreren er:

Hvem har vedtatt tiltaket med motorsykkelparkeringen midt i gågaten og oppstillingen av betongskjermer?
Er riving av den siste grønnbeplantningen på torget kun et rykte og hvis ja, hva er tanken med det?
Hva er status i sentrumsutviklingen?

Driftssjef Jon Petter Garnes svarte at man tidligere hadde gitt tillatelse til en midlertidig utvidelse av parkeringsareal til biler i påvente av en ny sentrumsregulering. Han var imidlertid ikke kjent med at det skulle ha blitt gitt en ny kommunal tillatelse for å utvide parkeringsarealet ytterlige inn i fotgjengersonen. Videre kjente han ikke til at det siste grønnarealet også skulle fjernes. Hva angår status i sentrumsutviklingen kunne han ikke svare på så kort varsel, men skulle hente inn informasjon som vil bli sendt ut til kommunestyrets medlemmer.

Franziska Wika repliserte at det er alt for tidlig å ødelegge torget og sentrum når ikke sentrumsplanene er klare og at hun håpet at kommunen vil fjerne den nye sperringen i fotgjengersonen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**