Flere nærbarnehager og nei til høyhus på Nordnes

Foto: Jo Straube

Nordnesrepublikken har intervjuet Erlend Horn om Venstres visjoner for Nordnes. Les hele intervjuet her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Dagens politikergjest: Fra Venstre, 1. kandidat, Erlend Horn.

Alder: 28
Drevet med politikk i 10 år
Hovedfelt politisk: Miljø og byutviklingspolitikk, og sosialpolitikk
Fritid/ hobbyer: Politikk opptar mesteparten av fritiden, spesielt i disse valgkampdager. Ellers glad i fotball, film og fiske, samt å tilbringe tiden med kjæresten min.
Jobb: Seniorkonsulent ved Universitetet i Bergen

Vi du jobbe for Bybane over Nordnes?
– Bybanen i bro over Vågen var et spennende forslag som Venstre var interessert i, men det ble skrinlagt i utredningsprosessen. For at beboere på Nordnes skal få best mulig tilgang til Nordnes slik saken er i dag, må det legges et bybanestopp på Torget.

Hvordan kan Bybanen bidra til trafikkløsningar for Nordnes?
– Bybanen i dagen langs Bryggen vil fortrenge mye trafikk fra sentrum og krever at vi legger bedre til rette for syklister, fotgjengere og andre myke trafikanter. Det er også bra for trafikksituasjonen på Nordnes, som henger uløselig sammen med resten av sentrum.

Vil du støtte innbyggerforslaget om delvis bilfri Klosterplass?
– Ja!

Det er flere reguleringsplaner under arbeid nå. Hvordan bør Nordnes utvikles videre?
– Jeg er opptatt av at de historiske områdene på Nordnes skal bevare sin egenart. Derfor har Venstre for eksempel sagt nei til høyhus på Nordnes. Flere områder på Nordnes har et potensial for god utvikling, men vi må være varsomme så vi ikke utvanner egenarten i området.

Hvor er ditt yndlingssted på Nordnes – hvorfor?
– Nordnesparken. Fantastisk sted å nyte en sjelden solskinnsdag med venner og en øl (ikke si det til noen).

Sykkelveien over Nordnes er heftig debattert, hvordan vil du tilrettelegge for sykling og samtidig næringslivets behov?
– Først: Det er ingen motsetning mellom bedre tilrettelegging for sykling og næringslivets behov, snarere tvert imot. Venstre har presset på for flere gjennomgående sykkelveier i sentrum. Det vil vi fortsette med. I tillegg er vi opptatt av at når det legges brostein, skal brosteinsgatene innrettes slik at det er enklere å sykle der. Det er ikke vanskelig, byer som København får det til, vi må bare være bevisst på at også syklistene skal frem.

Nordnes er en turistbydel. Har du tanker om hvordan Nordnes kan bli en bedre og større turistmagnet?
– Venstre vil bruke mye energi på å få utviklet et enda mer attraktivt Bergen sentrum, herunder også Nordnes. Vi må videreutvikle de gode kvalitetene vi allerede har. Jeg ønsker meg tiltak som kan bidra til at det blir etablert flere kafeer, spisesteder og småbutikker på Nordnes.

Når blir Nordnes skole rehabilitert?
– Venstre har støttet kommunens plan for å rehabilitere skolene. Først skal gymsalen på Nordnes rehabiliteres, så selve skolen og nye barnehageplasser. Prosjektet koster nesten 200 millioner. Jeg kan ikke spå når byggene kommer til å stå helt ferdige, men skolen er viktig for Nordnes og er et vakkert bygg som vi absolutt må ta godt vare på, så jeg vil jobbe for at det prioriteres.

Hva må gjøres med problemer knyttet til turistbusser, bobiler og parkering på Nordnes?
– Turister er bra for Bergen, men det kan være nødvendig med restriksjoner på turistbusser. Venstre mener bobilparkering hører hjemme på egne, egnede steder (ikke på Nordnes).

Vil du støtte en avbruddsfri sjøpromenade rundt hele Nordnes, hvis ja, hva må til for å få det gjennomført?
– Jeg kan ikke garantere en avbruddsfri promenade rundt hele Nordnes, men Venstre jobber for mest mulig allmenn tilgang til strandlinjen, også på Nordnes.

Vil du jobbe for helårsåpning av Nordnes sjøbad?
– Ja, men vi må tenke nytt. Med en stram kommuneøkonomi kan det bli aktuelt og nødvendig å finne alternative måter å finansiere dette på.

Hvorfor må Vågen være opplagshavn for oljenæringen? Hva vil du gjøre med støy- og forurensingsproblemer fra Bergen havn?
– Venstres to viktigste prioriteringer er full elektrifisering av Bergen havn og å flytte godshavnen ut av sentrum. Det vil løse mye av problemene med støy og forurensning.

Hvordan vil du stimulere næringslivet til å bli værende på Nordnes?
– Det viktigste tiltaket for å stimulere næringslivet til å bli værende på Nordnes, er å sikre at flere barnefamilier bosetter seg i sentrum. Da trenger vi flere boliger, flere nærbarnehager og et enda mer mangfoldig og attraktivt sentrumsområde.

Kan du nevne opp kulturtiltak som du relaterer til Nordnes?
– Verftet er en av Bergens viktigste kulturarenaer. Venstre har alltid støttet opp om aktiviteten til USF. Av helt konkrete tiltak kan nevnes at vi ønsker mer offentlig støtte til Cinemateket.

Er dekningsgraden god nok for barnehager og aldershjem på Nordnes,, hvis nei, hva vil du gjøre med det?
– Nei, især når det kommer til barnehageplasser kommer vi til å få utfordringer i fremtiden, i alle fall dersom vi når målet om å få flere barnefamilier til å flytte til sentrum. Venstre vil satse mer på nærbarnehager.

Har du badet fra Verftet eller Ballastbryggen?
– Ja, begge steder har jeg utsatt meg selv for bergenske badetemperaturer

Hvilket spørsmål ville du hatt, og hva ville du svart?
– Jeg skulle ønske dere spurte hvordan jeg vil gjøre Bergen grønnere. Det er ikke bare et slagord for oss, vi har et ambisiøst program for miljø og byutvikling som er svært ambisiøst. Stikkord er Bybanen til alle bydelene, mer sykkel og mindre bil.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**