Barn og unge først!

FN-sambandet

Mange tenker penger når en hører ordet «investere». Jeg tenker folk og aller mest barn og unge. Den beste investeringen et samfunn kan gjøre er å legge til rette for en god oppvekst. De aller fleste barn og unge i Norge og Stavanger har det bra og får en god utdanning og muligheter for å være med på fritidsaktiviteter. Det er imidlertid mange som ikke har de samme mulighetene. I en vanlig skoleklasse i Norge er det 2 til 3 elever som lever i fattigdom. I følge SSB var det i 2012, 78000 fattige barn i Norge.

Fattigdom i Norge er ikke lett å få øye på. Det handler om å ikke ha mulighet til å delta på ulike fritidsaktiviteter, dra på ferie eller gå på kino og kafé. Det handler om å ikke ha mulighet til ordentlige boforhold, spise sunn mat, ha tilstrekkelig med klær, et minimum av leker og mulighet til å gå i barnehage eller å delta på skolefritidsordningen.

Det kan være mange argumenter som gjør at noen foreldre vil vente lenger med å ha barna i barnehage, men økonomi skal ikke være et hinder for noen

Fra 1. august har alle familier med barn på fire eller fem år med lav inntekt rett til 20 timer i uken med gratis barnehage. Ordningen kom på plass etter at Venstre fikk gjennomslag i forhandlingen om statsbudsjettet for at det ble satt av 51 millioner til gratis kjernetid for 4 og 5-åringer i lavinntektsfamilier. Det vil si at alle familier med barn på 4 eller 5 år som har enn inntekt under 405.000 kroner, skal få 20 timer i uken med gratis barnehage.

1.mai ble det også innført en moderasjonsordning for lavinntektsfamilier. Moderasjonsordningen skal sikre at ingen familier betaler mer enn seks prosent av inntekten sin for en barnehageplass. Dette er en ordning som gjør barnehagen billigere for alle familier med lav inntekt. Jo mindre en familie tjener, jo mindre betaler de for å ha barn i barnehagen.

Stavanger Venstre skal jobbe hardt for at våre barn og unge skal få ta del i de aktivitetene som andre er med på. Jeg får en klump i magen av å tenke på barna som ikke får reise på ferie og som i disse dager må høre på hvor kjekt alle andre har hatt det i sommer.

Stavanger Venstre ønsker at barnetrygd ikke skal være en del av beregningsgrunnlaget for sosialhjelp. Dette vil løfte mange familier økonomisk. Vi ønsker og å jobbe for å øke sosialhjelpssatsene.

For Venstre starter all politikk nedenifra, og vi skal stå på for de som står utenfor. Å stå utenfor handler ikke bare om økonomi. Mange unge i dag sliter med psykiske utfordringer. Det er et stort frafall i skolen og det handler ikke bare om skoletrøtt ungdom, men og om ressursrike jenter og gutter.

Det er utrolig viktig å satse på skolehelsetjenesten. Vi må ha et godt tilbud og flere helsesøstre og spesialpedagoger. Den jobben som de gjør er et meget viktig. De forebygger og hjelper. De passer godt på vår viktigste investering, barna våre.

Rune Askeland

3.kandidat bystyret.